Programmatisk handlar inte bara om räckvidd och försäljning, det är ett otroligt effektivt verktyg för att din varumärkesstrategi.
Traditionellt försöker man bygga sitt varumärke med kampanjer i TV och print då man får en bra räckvidd och kan bygga det över tid. Men få använder digitala medier med programmatic för sina varumärkeskampanjer
När vi pratar om digital marknadsföring tenderar fokus att vara på PPC, SEO och sociala medier. Men få tänker på att använda programmatisk annonsering till sina varumärkeskampanjer, det finns goda skäl att tänka om i detta.
Alla marknadsföringsaktiviteter, om de fokuserar på att bygga varumärke eller konvertering, kan dra nytta av optimera budskapet i realtid och anpassa dem till de målgrupper som responderar bäst. Programmatic erbjuder just denna möjlighet om man använder det på rätt sätt.
Här är fem anledningar varför du bör använda programmatic i dina varumärkeskampanjer
1. Sätt rätt KPI för ditt varumärke
Det första steget är att komma överens om KPI:er så att du kan mäta på ett kvantitativt sätt för att se effekten av dina marknadsinvesteringar. Ofta tycker man att varumärkeskampanjer är svåra att mäta, men har man bara satt tydliga mål är det enkelt att mäta.
Räckvidd är självklart viktigt, men de viktigaste mätvärdena för att spåra från början är CTR, synbarhet och hur mycket trafik dina kampanjer genererar till de landningssidor som ni har satt upp. Allt detta går att spåra om man har satt upp klara och tydliga KPI:er.
2. Sätt en tydlig strategi för vilka som är i målgruppen
Alla vet programmatisk annonshandel är bra för att rikta in sig på potentiella köpare för att driva konverteringar. Men när du skall bygga varumärke måste du mäta andra saker, du måste veta vilka som är potentiella kunder så att du kan exponera ditt varumärke för dem i rätt tid på rätt plats. Du måste ha en tydlig strategi för vilka målgrupper är som du vill rikta sig mot och ta reda på vilka webbplatser de går till, då kan du rikta dina varumärkeskampanjer mot rätt personer.
Välj att rikta dina budskap mot den mest engagerade publiken genom att bygga segment och fördela en särskild budget till dessa för att se vilka som responderar bäst.
3. Experimentera kontinuerligt och testa nya verktyg
Att använda sig av ny modern annonsteknik där du kan realtidsoptimera dina kampanjer borde vara ett hygienkrav idag, men tyvärr är det fortfarande få som förstår tekniken med Programmatic kopplat till AI. Det borde stå högst upp på prioriteringslistan att lära sig.
Att experimentera med ny teknik låter dig utnyttja potentialen för att använda programmatisk annonshandel på bästa sätt för att bygga ditt varumärke.
4. Man måste kombinera teknik med kreativa inslag
Även om man fokuserar på bygga varumärke och använder sig av digitala verktyg är det viktigt att ha ett öppet sinne för att testa olika budskap och kreativa idéer. Det är lätt att man optimerar på det som man tidigare har gjort för att få bättre effekt och till sist finns det inget kvar av den kreativa idén. Ofta fokuserar man på det som tidigare har fungerat bra och återanvänder gamla idéer. Man måste kontinuerligt testa nya inslag, detta är oerhört enkelt att göra med A/B-tester med hjälp av programmatic.
Sätt i system att hela tiden utmana dina bästa kampanjer med nya kreativa idéer med A/B-tester så att ni kontinuerligt utvecklar och förbättrar er kommunikation.
5. Arbeta alltid tvärfunktionellt i alla kanaler
Att jobba tvärs emellan alla olika kanaler är bra för alla marknadsföringsstrategier, men det är särskilt viktigt för varumärkesstrategier, så att man kan utveckla en bättre övergripande förståelse för publiken. Samtidigt kan man använda det som man har testat med A/B-tester med programmatisk annonsering i stora räckviddskampanjer via andra medier.
Att jobba tvärfunktionellt i alla kanaler är otroligt viktigt för din programmatiska strategi. Genom att konstant testa olika saker genom att iterera med A/B-tester kan du att öka effekten i alla kanaler.
Sammanfattning
Det finns mycket data som du kan använda dig av för att lära dig hur du optimerar ditt annonsmaterial till rätt personer. Programmatiska kampanjer berättar om vilken tid på dagen och vilken dag i veckan människor engagerar mest, denna information kan du sedan applicera i andra kanaler som exempelvis din social strategi för ytterligare optimering.