Att ha en hemsida som konverterar bra är alla företags dröm. Här kommer därför fem tips på hur du kan öka konverteringen.
Konsumenter är mer diversifierade och kräsna än någonsin förut. Att skapa en hemsida som har hög konverteringsgrad är därför inte helt enkelt. Utöver att ha bra texter texter och innehåll på din hemsida finns det en del generella saker du kan jobba med.
1. Snabba upp hemsidan
Din hemsidas hastighet är en av de viktigaste faktorerna för konverteringen. En sida som är långsam har markant lägre konvertering, och dessutom lämnar många sajten för att aldrig komma tillbaka. Laddtiderna är dessutom avgörande för din ranking hos Google, så se till att du har optimerat din hemsida, såväl överlag som specifika sidor som är avsedda för konvertering.
2. Testa för olika enheter
Att ha en hemsida som är mobilanpassad kan tyckas vara en självklarhet. Men fortfarande byggs de flesta hemsidor utifrån ett desktop-perspektiv, och sedan förväntas sajten skala till skärmstorlek. Det blir dock inte alltid en bra upplevelse för någon som sitter på en mobiltelefon eller platta. Se därför till att kontrollera hur din mobila sajt ser ut, och optimera den separat.
3. Testa för olika webbläsare
Det finns ett flertal webbläsare på marknaden idag, och även om de flesta använder sig av någon av de stora tre (Google Chrome, Microsofts Explorer eller Apples Safari) så är det en hel del som även använder sig av exempelvis Mozillas Firefox eller Brave. Det finns verktyg för att testa hur din sajt presterar för olika webbläsare. Kolla vilka webbläsare dina besökare företrädelsevis använder, och se till att först optimera för den. Gå därefter vidare och se till att sajten fungerar bra även på andra webbläsare.
4. Kolla koden på sajten
Att optimera koden på sajten är inte något du gör en gång, det är något du kontinuerligt behöver hålla koll på. Finns det kodsträngar som blockerar varandra? Görs onödiga serveranrop som egentligen kan tas bort? Hur laddas länkat material? Genom att se till att sajten inte lider av gammal, och dålig kod kan du hålla hastigheten, och därmed konverteringen uppe.
5. Se över bilder och filmer
Konsumenter uppskattar bilder och filmer på din sida, men bara om de laddas tillräckligt snabbt. Se över hur bilder hanteras så att de exempelvis skalas ner beroende på skärmstorlek. Se även till att enbart ladda de bilder och filmer som är i läsarfönstret. Att ladda hela sidan på en gång tar tid och äter dessutom upp konsumentens datatrafik, något som inte kommer att uppskattas.
Gör du dessa fem saker har du goda förutsättningar för att både ranka högt i Googles SERP (Search Engine Results Page) och öka konverteringsgraden. Sedan behöver du givetvis se till att ha bra innehåll på din sajt. En bra text kan göra underverk för konverteringen jämfört med en dålig text, så se till att se över ditt innehåll så att det tillsammans med sidans tekniska aspekter är väl anpassade för att göra det du vill, nämligen att konvertera dina besökare.
Behöver du hjälp att skriva effektiva texter? På Karlssons Textbyrå hittar du erfarna copywriters som kan SEO. Kontakta oss idag!