Ska ni finnas där?
Först och främst, ska ditt företag finnas på Instagram? Pratar produkterna och tjänsterna bra i bilder? Om ja, kör på. Fundera sedan vidare på vad som ska publiceras. Random bilder tagna i förbifarten brukar sällan ha ett syfte och följarna kommer därmed inte heller att engagera sig speciellt mycket.
Hashtags är viktigt
När ni publicerar, använd relevanta hashtags. Använd helst inte långa som #viälskardenhärmatenförattdenärbra, använd istället #godmat #restaurang #matinspo. Titta på hur konkurrenterna gör och lär. Jobba gärna även med egna hashtags, tex #mittrecept där ni låter era följare lägga upp bilder på sina maträtter. Bevaka er hashtag och interagera med era följares bidrag.
Syns överallt
Länka till ert Instagram konto från hemsidan, nyhetsbrevet och era andra sociala kanaler. Gör era följare medvetna om att ni finns där.
Aktivitet och närvaro
Besvara alltid frågor och relevanta kommentarer följarna skriver. Sociala medier handlar mycket om att diskutera och uppmärksamma. Tacka för idéer och inspiration, feedback och frågor. Vidare är det även viktigt att publicera frekvent. Posta inte fem bilder ena veckan och var tyst de kommande veckorna. Bestäm om ni ska publicera en bild om dagen eller en bild i veckan och håll er till planen.
Personligt och inspirerande innehåll
Våga vara personliga och dela med er av tips och godsaker från branschen. Publicera bilder från events, personal som arbetar, ”moments” från verksamheten. Fundera på hur ni kan inspirera och ge följarna ett mervärde. Vidare är det viktigt att enbart publicera kvalitativa bilder. Har ni inget för tillfället, låt bli att posta. Var kreativa och förmedla budskapet på ett tydligt sätt genom bilderna.