Idag måste alla företag digitalisera sig, och det kan ske på olika sätt. Men för att verkligen lyckas finns det ett antal ”dos and don’ts” som är viktiga att ha koll på. En misslyckad digitalisering kan nämligen innebära att du snabbt blir omsprungen av konkurrenterna. Här kommer därför fem saker du måste ha koll på.
- Koppla ihop marknadschefen och IT-chefen
Om du ska bli ett digitalt företag måste tekniken finnas implementerad överallt, men framför allt i marknadsföringen. Se därför till att marknadschefen och IT-chefen arbetar tillsammans för att skapa verkligt kundcentrerade, digitala lösningar. - Skapa en innovationskommittee
Du behöver komma på nya idéer, men också kunna utvärdera dessa idéer och se vilka som är värda att jobba vidare med, och vilka du ska skrota. Ju snabbare du kan göra denna utvärdering desto bättre. Se därför till att ha en grupp avsatt för att kunna göra denna utvärdering från flera olika perspektiv. En idé som kanske verkar bra för marknadssidan kan vara helt katastrofal för exempelvis kundserviceavdelningen. Du kan även bjuda in vissa kunder eller partners till denna grupp för att få ytterligare perspektiv på vad som är en bra eller dålig idé. - Integrera olika team med varandra
Om du vill ha kunden i fokus (vem vill inte det?) så behöver olika delar av verksamheten kunna arbeta bra ihop. Det fungerar inte att ha silos, där vissa delar ständigt klagar på andra utan att se till att ta tag i problemet. Genom att kontinuerligt hitta sätt att integrera olika team i projekt får de en möjlighet att såväl prata med varandra, som att utveckla nya sätt att samarbeta för att göra kundens och medarbetarnas upplevelse ännu bättre. - Utveckla en intern digitaliseringsberättelse
Varför måste företaget förändras? Att kunna besvara den frågan på ett sätt som gör att medarbetarna förstår och känner sig inspirerade av utvecklingen är kritiskt för att få alla att gå åt samma håll. En studie från Forrester visade att en majoritet av medarbetare inte hade förtroende för VDns förmåga att hantera digitaliseringsprocessen. Det är ett tydligt tecken på att ledningen inte lyckats skapa en intern berättelse som medarbetarna kan knyta an till. - Se till att mäta kundnyttan i varje del av företaget
”Det som mäts blir gjort” lyder ett gammalt talesätt, och om du inte ser till att mäta kundnyttan i varje del av företaget, hur ser du då till att kunden upplever nytta med det du gör? Företagets framgång är direkt beroende av hur kundernas upplevelse med företaget är, då måste såväl marknadsföring och produktion, som ekonomi och teknik se till att leverera bästa möjliga kundnytta, något du bara kan kontrollera om du mäter det.
Att digitalisera en verksamhet görs inte över en natt, och du kommer säkerligen att göra en del misstag längs vägen. Så kom även ihåg att hålla humöret upp och sprid uppmuntran och inspiration omkring dig, även när det känns som att det går långsamt. Andra företag kämpar med precis samma frågor, och att digitalisera verksamheten lär heller inte vara något som du någonsin blir färdig med, i takt med att ny teknik kommer lär du kontinuerligt behöva utveckla verksamheten. Att då gå tillbaka till dessa fem tips kan vara värt att göra då och då, inte bara när du sätter igång.