5 största lojalitetsprogrammen i Norden

Idag är åtta av tio personer (81 %) i Norden med i ett lojalitetsprogram, enligt en ny studie från Yougov.

Med bonusprogram som också kallas bonuskort, medlemskort, klubbkort avser vi ett program där kunder som handlar eller använder de tjänster som är kopplade till varje program kan gå med (t.ex. kläd-/skovarumärken, livsmedelsbutiker, kaféer).

Andelen ökar till 85 % om Danmark exkluderas (då danskarna har betydligt lägre nivåer av lojalitetsmedlemskap – endast 67 % är med i ett lojalitetsprogram).

Yougovs data visar att det finns tydliga variationer vad gäller medlemskap i lojalitetsprogram beroende på ålder, kön, sektor och land. På alla marknader är yngre konsumenter den grupp som är minst benägna att vara medlemmar i ett lojalitetsprogram.

Yougov lojalitetsprogram

Rent generellt gäller de lojalitetsprogram som används mest inom Norden nationella varumärken. Endast två internationella varumärkesprogram – IKEA Family och H&M Club, båda grundade i Sverige – lyckas ta sig in på listan, med IKEA Family på topp-fem-listan i alla nordiska länder.