Att vinna och långsiktigt behålla kundens lojalitet är allt svårare, hävdar Lars Grønkjær från Salesforce. Här är hans tips om hur du vinner deras lojalitet.
I dagens värld distribueras förtroende på nya sätt. Tekniska innovationer låter kunderna förvänta sig mer av företagen de handlar från, byta ut varumärken de inte är nöjda med och berätta på nätet för hela världen om sina goda och dåliga erfarenheter.
Att vinna och långsiktigt behålla kundens lojalitet blir därmed svårare. I USA visar undersökningar att 76 procent av kunderna tycker det är lättare än någonsin att byta företag att handla från. Det betyder att företag nu sliter hårt för att bevara kundernas lojalitet.
Så vad kan företag göra för att erövra förtroende och lojalitet?
De måste på riktigt förstå varje enskild kund. Alltså samla in data i realtid i sina säljsystem, analysera webbtrafik och så vidare – och integrera den till en helhet. Detta blir alltmer krävande eftersom antalet datakällor ökar. Flertalet företag mäktar bara med att använda en del av sina insamlade data.
Här är fem sätt att vinna kundernas lojalitet
1. Betrakta kunddata som en tillgång som adderar värde och är omistlig för att dra nytta av den tekniska utvecklingen, exempelvis AI, och förmå möta kundernas förväntningar.
2. Utse en dataansvarig för hela företaget som ser till att data används effektivt och systematiskt.
3. Skapa en kultur tillsammans med kunderna som bygger på förtroende. Företag måste alltså genom handling visa att de verkligen förstår varje kunds önskemål och ta fram förslag och erbjudanden som verkligen passar varje individ. Det kräver bland annat att företag trovärdigt kan garantera datasäkerheten.
4. Alla avdelningar måste dela all data – kundens upplevelse tillhör hela företaget, inte enstaka avdelningar, som försäljning eller service.
5. Börja nu. Skjut inte upp några dataprojekt utan låt all data bli delbar och tillgänglig omedelbart. Det är bättre att komma igång än att vänta på exempelvis utbyggd datakapacitet.
Genom dessa första steg mot att integrera alla datakällor och följa kundkontaktens alla faser kan företag positionera sig bättre för att implementera nya sätt att umgås med sina kunder när det gäller marknadsföring, försäljning och service. Då kan de också leverera just de individanpassade upplevelser som kunderna ropar efter.