5 saker som kan få dig att känna mindre stress på arbetsplatsen

Känner du dig stressad och överväldigad på jobbet? Vetenskap kan hjälpa.

Det är väl känt att saker som att träna regelbundet och att få tillräckligt med sömn är viktigt för både din fysiska och psykiska hälsa och kan ha en enorm inverkan på din stress som följd. Men när stressen på kontoret har påverkat dig, så kan du inte alltid släppa allt för att ta en tupplur eller gå på gymmet. Lyckligtvis kan några små ändringar i din dagliga rutin ta din stressnivå ner några steg.

Dessa fem vetenskapligt beprövade tips kommer att få dig att känna dig mer avslappnad och redo att dig an arbetsveckan.

  1. Skaffa ett grönare kontor.

Att fastna i ett kontor med lysrörsbelysning hela dagarna är inte den mest avkopplande eller inspirerande miljön. När du har fastnat i en liten arbetsplats och arbetet fortsätter stapla på, kan det vara lätt att bli överväldigad och känna dig stressad. Men studier visar att växter på arbetsplatsen kan göra mer än bara liva upp ditt skrivbord – det kan hjälpa dig att hålla lugn och samlad.

En studie utförd på Washington State University fann att genom att lägga till växter i en fönsterlös arbetsplats (i det här fallet, ett datorrum på ett universitet) var studenter mindre stressade, mer produktiva och kände sig mera uppmärksamma.

Forskarna mätte deltagarnas blodtryck, emotioner och reaktionstid till en datoruppgift både i närvaro och frånvaro av växter. När växter sattes till miljön, upplevde deltagarna en 12 procent snabbare reaktionstid samt lägre blodtrycksmätningar.

  1. Pröva aromaterapi.

Aromaterapi är en holistisk terapiteknik som använder naturliga eteriska oljor för att förbättra den fysiska och psykiska hälsan. Eteriska oljor kan användas för många olika skäl och på många sätt (massage, lokal applicering läkning, andning, etc.) men lavendel och rosmarin oljor i synnerhet har båda visat sig ha en positiv effekt på stress.

En studie i tidskriften Holistic Nursing Practice har funnit att lukta lavendel och rosmarin eteriska oljor reducerade stress när sjuksköterskestudenter skulle ta ett prov. Resultaten visade lägre stressnivåer och lägre puls under provets gång.

En annan studie i tidskriften Psychiatry Research fann att när luktade i fem minuter, minskade både rosmarinolja och lavendelolja nivåer av kortisol, även känd som “stresshormonet” i deltagarna.

Så hur kan du dra nytta av denna forskning? Ha små flaskor av lavendel och rosmarin oljor i ditt skrivbord, och när du börjar känna dig stressad, ta en paus för att andas djupt och njuta av doften. Du kan också pröva ljus som görs med dessa eteriska oljor för att varva ner hemma.

  1. Tugga tuggummi.

Tuggummi är inte bara ett bra trick för att undvika öronlock som du upplever när du flyger – det är faktiskt ett effektivt sätt att lindra stress, enligt forskning från Swinburne University i Melbourne, Australien.

Forskarna studerade 40 patienter på en stressframkallande plattform som kallas DISS (Defined Intensity Stress Simulation) medan de tuggade och inte tuggade tuggummi. Ångest, stress och graden av uppmärksamhet mättes före och efter aktivitet. När deltagarna tuggade tuggummi, rapporterade de lägre nivåer av ångest, med en nästan 17-procentig minskning under mild stress, och 10 procent under måttlig stress. De upplevde också en förbättring av uppmärksamhet och prestation, enligt studien.

Viktigast är dock mätningar av försökspersonernas kortisolnivåer visade att de som tuggade tuggummi under aktiviteten också upplevde lägre stress. Under mild stress simulering, var nivåerna 16 procent mindre än de deltagare som inte tuggade tuggummi, och 12 procent mindre under måttlig stress.

  1. Ta en promenad.

Så du kanske inte kan åka till gymmet för en hård träning när arbetet får dig att känna dig stressad, men du kan försöka ta en paus för att gå en snabb promenad. Inte bara är det inte bra att vara stillasittande hela dagen för din fysiska hälsa, men det är inte bra för din mentala hälsa heller. Ta en förmiddagspromenad då det är ett bra sätt att hålla dig mer aktiv och minska stress.

Enligt en studie från Psychology and Speech Pathology School på Curtin University i Australien, kan lunchpromenader hjälpa anställda att känna sig mindre stressade på eftermiddagen, rapporterade TIME. Forskarna studerade 75 administrativa universitets anställda under en 10-veckorsperiod och fann att patienter kände sig mer avslappnade, mer entusiastiska och mindre nervösa på dagarna de tog lunchpromenader i motsats till när de inte gjorde det.

 

Så oavsett om du går på en promenad med dina arbetskollegor, eller om du går själv, så kan ett par minuters promenad verkligen öka ditt humör och hjälper dig med stressen på arbetsplatsen.

  1. Planera tid för din e-post.

Med dussintals (kanske till och med hundratals) av e-postmeddelanden som dyker upp i din inkorg hela dagen lång, är stress praktiskt taget oundvikligt. Men forskning visar att bestämma särskilda tider för att kontrollera din e-post – i motsats till att kontrollera dem när de kommer in – kan leda till lägre stress.

En studie från University of British Columbia fann att när försökspersonerna var begränsade till att kontrollera sin e-post tre gånger om dagen, upplevde de betydligt lägre dagligstress än de gjorde när de kunde kontrollera sin e-post ett obegränsat antal gånger.

Forskarna förklarade att “begränsa antalet gånger folk kontrollerade deras e-post per dag minskade spänningen under en särskilt viktig uppgift och sänkte totala dag-till-dag stressnivån”, rapporterade New York Magazine.

Nu har du en ursäkt för att ta lite mer tid på dig när det gäller att svara på alla dessa irriterande e-post – det är bättre för din hälsa!