Data är det nya guldet, det vet alla. Analytikerna är företagens guldsmeder som omvandlar data till snygga enkla och lättöverskådliga presentationer till ledningen och resten av organisationen.
Att analysera data har blivit en central och viktig del i alla verksamheter idag. Man lägger mängder av tid på att extrahera, sammanställa och analysera data för att ge ledningen en bra överblick. Det finns dock genvägar att effektivisera Big Data arbetet i verksamheten.
För många är Excel huvudvalet för analysarbetet, men för att leverera verkliga insikter från Big Data räcker inte ett excel kalkylark för att ge dig de svar du söker.
För analys av stora datamängder är inte ditt kära excel kalkylark det optimala verktyget om du vill nå insikter i all data, helst skall du sammanställa allt snabbt för att få en bra och tydlig överblick.
“Alltför ofta är lägger man timmar av förlorad tid för att noggrant sammanställa data innan man ens kommer till analysarbetet. Du kan vinna mängder med tid genom att sammanställa och visualisera data på ett snabbt och enkelt sätt”
Fem viktiga saker som du måste göra för att bli en mästare på Big Data:
1. Integrera all data på ett och samma ställe
2. Sammanställ och tvätta data så att den är korrekt
3. Visualisera data på ett snyggt sätt så att alla förstår
4. Skapa enkla ”drag and drop” funktioner av din data
5. Automatisera uppdateringar av samma datapunkter