2017 börjar närma sig sitt slut och alla har lagt sin budget för det kommande året. Den stora frågan är har man prioriterat rätt och har man koll på användarna?
Vi på Dagensanalys.se scannar konstant av de hetaste trenderna och läser alla rapporter som vi kommer över och försöker skapa oss en bild om vad som är hett just nu och vad som är iskallt.
Vi skriver dagligen om alla trender inom digital marknadsföring. Den stora frågan som alla ställer sig är vad kommer att hända 2018.
Här har ni mina fem hetaste spaningar till det kommande året
1. Allt mer sker via mobilen idag.
Allt man gör måste vara optimerat till mobilen. Mobilanvändandet tycks inte stagnera utan allt mer sker från mobilen. Fler människor söker på Google, går in på Facebook, tittar på YouTube och snackar jobb via LinkedIn via mobilen än vad de gör från sin dator. Under Black Friday och Cyber Monday (som dessutom slog nya rekord) skedde allt mer av e-handeln via mobilen.
”Google sökalgoritmer har flyttat fokus från desktop till mobil (det kan ingen som sitter och sökoptimerar undgått). Den stora sociala mediejätten Facebook får in ca 80 procent av sina annonsintäkter från mobilannonsering. LinkedIn har sedan länge haft den mesta trafiken från mobilen”
Trots detta sitter många företag och optimerar allt för webben först och mobilen i andra hand. Om man inte vill förlora all sin trafik till de amerikanska jättarna måste man ha en mobiloptimerad webbupplevelse. Då menar jag inte att det innehåll som man publicerar på webben bara skall vara responsivt och anpassas till webben, utan att man faktiskt tänker mobilt när man bygger och publicerar sitt innehåll på nätet.
2. Medievanorna är under stor förändring.
Man inhämtar nyheter och inspiration från nya kanaler. Traditionella medier tappar varje år andelar om man inte anpassar sig till de nya digitala kanalerna. Dygnet har bara 24 timmar, vi har bara 7 dagar i veckan och mediekonsumtionen totalt sett har inte ökat så mycket under en 10 årsperiod, vi flyttar bara vår mediekonsumtion till nya kanaler. Print och TV har länge utmanats av webben och därför har man byggt digitala webbplatser och online-video plattformar.
”Alla medier jobbar konstant med att rekrytera den yngre generationen, men de inhämtar sina nyheter och snackar med sina kompisar på YouTube och sociala medier istället för traditionella medier”
Stora varumärken har fattat detta och skapar samarbeten med influensers och bygger sina egna YouTube kanaler. Många Svenska influensers har en publik på flera miljoner följare och de får lika mycket för ett inlägg som en helsidesannons på Dagens industri kostar, så man kan minst sagt säga att det är en disruptiv marknad. Red Bull har idag 6,6 miljoner prenumeranter på sin YouTube kanal och skoföretaget DC Shoes har över en miljon prenumeranter. Svenska företag borde satsa hårdare på Video Content då detta är framtiden.
3. Nya digitala medier tar användarnas tid.
Anpassa innehåll efter användarens nya beteende. Vi har exempelvis Poddar som utmanar traditionella magasin, nu kan man lyssna på en podd om sitt favoritintresse istället för att köpa en tidning när man pendlar. Traditionella medier håller för hårt i sin kärnaffär och försöker tvinga in den i de nya kanalerna, istället borde man se hur användarna beter sig i de olika kanalerna och anpassa sig efter användarna.
”Om jag tar ett exempel på en stor morgontidning som har en lästid på 20-25 minuter av den tryckta tidningen (bland dem som fortfarande läser en sådan), sedan på webben lägger man ca 10-15 minuter, för att på mobilen lägga ca 5 minuter, då kan man inte försöka trycka ut innehållet från den tryckta tidningen mobilt”
Vad gör då publicisterna? Jo, de skapar betalväggar där man paketerar den tryckta tidningen (lång lästid) och tvingar användarna att logga in digitalt när de vill åt en nyhet (kort lästid). Istället borde man ha en digital tvärfunktionell plattform där man kan välja att läsa snabba inlägg på mobilen eller lyssna på längre nyheter via sin mobil. Men nej, man paketerar den tryckta tidningen digitalt, eller låser det som man har publicerat för datorläsning för mobilanvändarna. Det är bara Sveriges Radio som har nyheter i poddform och de toppar listan på Poddindex, tänk om DN, SvD, Di och alla andra morgontidningar skulle skapa en nyhetspodd, en tanke bara.
4. Sociala medier och videoinlägg.
Se till att beröra människor med ljud och bild. Alla sociala medier satsar stenhårt på video. Facebook säger att 2020 kommer 80 procent av allt som publiceras i nätverket vara videoinlägg. YouTube, Twitter och LinkedIn känner sig hotade av Facebook och skapar vassa nya videotjänster till användarna.
”Den unga generationen sitter i timmar och tittar på videoinlägg på YouTube och de skickar videomeddelanden till varandra via Snapchat. Även medelålders personer snackar med sina barn via Snap, man lägger även ut snabba videoinlägg på Facebook och LinkedIn. Även Twitter vill ha en del av videokakan och skapar smarta sätt där man kan publicera video”
Svenska företag måste ha en in-house avdelning som snabbt kan skapa video och publicera i olika kanaler. Publicister och medier måste anpassa sina plattformar och sitt innehåll efter de kanaler som användarna befinner sig i, alternativt flytta sitt innehåll till användarna där de befinner sig. I dagens sociala mediesamhälle vill man kunna engagera sig, det vill säga att man vill kunna gilla, dela och kommentera och lägga upp sina egna inlägg bredvid det som man gillar. Att bara trycka ut sitt innehåll fungerar inte längre, det handlar om att interagera och prata med sin publik.
5. Analys, data och insikter.
Data och analys är nyckeln till din framgång i en digital värld. Än idag sitter många på marknadsavdelningen och tror saker och lever på gamla meriter, tyvärr duger inte gamla meriter i en snabbt föränderlig digital värld. Sedan sitter många och tittar på analyticsdata och jämför det man gjorde i år jämfört med förra året, trots att man inte har provat nya saker och itererat. Om man har detta förhållningssätt kommer inget att förändras.
”I en digital värld har du data som talar med dig i realtid. Man måste vara nyfiken och konstant testa olika saker, dela upp e-post i 2-4 olika grupper och kommunicera samma sak på olika sätt för att se vad som fungerar bäst. Analysera data på ett korrekt sätt, det är viktigt att man har grundläggande statistikkunskaper så att man inte gör felaktiga beslut på korrupt data”
Testa, testa och testa igen. Vet ni att Google konstant har 5-10 procent av all söktrafik på test för att optimera den? Använder du det digitala i din marknadsföring dela upp trafiken och testa konstant nya saker så att du kan optimera användarupplevelsen.
En bättre användarupplevelser leder till fler besök, mer läsning, bättre konvertering. Ja i slutändan en högre måluppfyllelse, som mer försäljning om det är målet.