Att annonsera på Facebook med Facebook Ads har många fördelar och är ett av de bästa alternativen för företag just nu – om du vet hur du ska använda dem.
Tack vare Facebooks stora räckvidd finns det stora möjligheter att nå exakt rätt målgrupp, det gäller bara att fånga deras uppmärksamhet. Den genomsnittliga personen läser endast 20 procent av en text på en hemsida, medan innehåll med bilder och videoklipp får 94 procent fler visningar.
Här fem kreativa fallgropar du bör undvika om du ska lyckas med dina annonser på Facebook:
#1. Du har inga mätbara och tydliga mål
Om du inte har en obegränsad annonsbudget, bör du inte spendera dina pengar på kvalitativa mål som ökad varumärkeskännedom eller antal likes. Fokusera istället på konverteringar. Förhoppningsvis fångar din Facebook-annons uppmärksamheten från rätt personer, som är redo att köpa, och som klickar sig vidare till din hemsida för att genomföra köpet.
#2. Du har bristande variation i dina annonser
Din målgrupp skrollar troligtvis igenom flödet på Facebook ganska snabbt. Det gäller att fånga deras uppmärksamhet på mindre än en (1) sekund. Här gäller det att satsa på en kreativ design som fångar deras uppmärksamhet direkt. Håll koll på vilka typer av annonser som trendar på Facebook just nu för inspiration, samtidigt som du håller koll på konkurrenterna. Här är några exempel på kreativa variationer:
- Less is more. En minimalistisk design skapar en lugn plats i en annars rörig miljö på Facebook.
- Ögonkontakt. Bilder på personer som ger ögonkontakt med den som tittar fångar lättare uppmärksamheten.
- Begränsa texten. Använd så lite text som möjligt, aldrig mer än 20 procent. Använd Facebooks verktyg för att se om din annons klarar det kreativa testet.
- Var rolig. Facebooks användare är trots allt på plattformen för att slappna av och bli underhållna.
- Interaktivitet. De bästa annonserna är de som användare väljer att interagera med. Ett exempel är annonser på Facebook stories som uppmanar använder att svajpa för att läsa eller se mer.
#3. Du anpassar inte annonserna efter målgruppen
Det allra bästa med att annonsera på Facebook är att du kan nå specifika målgrupper. Gör inte misstaget att rikta din annons till en alltför bred målgrupp. Då finns det stor risk att din annons inte alls går hem. Ifall du vill nå flera målgrupper kan du segmentera användarna och skapa olika annonser för varje målgrupp.
Tänk att du designar en annons till en typperson. Vad skulle gå bäst hem hos den personen? Ifall du ännu inte vet vem som är din målgrupp så bör du ta reda på det genom att undersöka vilka kunder du har idag och vilka som är deras tvillingar. En vanlig analys heter just tvillinganalys och som du kan få hjälp med om du anlitar ett undersökningsbolag.
Kom ihåg att det som fungerade på Instagram kommer troligtvis inte fungera lika bra på Facebook, Twitter eller Google. Din målgrupp använder varje plattform på olika sätt och och du kan inte förvänta dig att nå samma resultat med ett budskap.
#4. Du är inte öppen för att variera din annonsering
Undvik att ta tidsobestämda beslut om vilka olika annonser som fungerar och inte fungerar. Kundbeteende är något som konstant förändras och det bör även dina annonser. Även om såklart annonsbudgeten avgör, bör du ha tre till fem olika kreativa designalternativ för varje annons. Testa och se vilka som fungerar bäst. Några företag använder exempelvis vädret för att avgöra vilken typ av annons de visar vid ett givet tillfälle.
Återigen, kom ihåg att alltid koppla tillbaka till dina mätbara mål och optimera dina konverteringar.
#5. Du använder trendiga variabler som saknar tyngd
När det handlar om att mäta dina resultat (något du bör göra regelbundet) ska du inte bli distraherad i Facebook Analytics av variabler som antal likes eller följare. Det som verkligen betyder något är ROI, och det kommer från försäljningen och inkommande leads/prospekts. Var noga med att mäta din ad spend mot dessa variabler för att ha koll. För ett lyckat resultat krävs det att livstidsvärdet (LTV) för varje kund är högre än kostnaden för att få in kunden (CPA).
Nu hoppas vi att du är redo att skapa kreativa Facebook-annonser och öka din ROI. Att du har tydliga mål, använder tre till fem olika designalternativ och riktar dina budskap till en tydlig målgrupp.
Lycka till!