5 enkla digitala marknadsföringstips som fungerar

Använd dessa fem enkla tips för era digitala marknadsföringsstrategier så ökar ni er synlighet 

Digital marknadsföring är avgörande för att nå fram i dagens mediebrus. Det duger inte längre med att bara köpa tv-reklam och banners, man måste ha en strategi som sträcker sig från offline till online.

Digitala strategier går från simpel e-postmarknadsföring till smarta virala kampanjer i sociala medier, du måste bemästra alla kanaler för att få maximal effekt.

När digitala kanaler används korrekt, kan du rikta in dina budskap till rätt personer för att attrahera nya kunder som skapar mer försäljning och en långsiktig tillväxt.

Komplexiteten i digital teknik kan göra det svårt att bestämma rätt strategi för ditt företag.

Använd dessa fem tips för att optimera ditt företags digitala marknadsföring

Var aktiv i sociala medier

Att vara aktiv och interagera med dina användare hjälper algoritmerna så att du når ut till fler personer, de som gillar delar och kommenterar sprider ditt budskap vidare i sina nätverk.

Var inbjudande och personlig så får du fart på dina sociala medieinlägg. Testa och utvärdera helat tiden vad som fungerar för att generera organisk trafik, med de insikter som du har fått av de organiska träffarna kan du därefter planera vilka typer av inlägg som du skall boosta för att få maximal effekt.

Att inte vara aktiv i sociala medier fungerar inte i dagens digitala värld då i princip alla använder sociala medier för att kommunicera och inhämta information.

Håll din SEO-strateg uppdaterad

Vill man ha något söker man efter det och finns du inte med i träfflistan förlorar du kunder. Eftersom Google uppdaterar sina algoritmer över 100 gånger per år måste man hela tiden vara aktiv genom att testa och utvärdera olika saker för att se vad som ger bäst effekt.

Det viktigt att hålla sin SEO-strategi uppdaterad för att säkerställa att din produkt eller tjänst är synlig online och når sin marknad. Hitta sökord som ökar träffarna för ditt företag och håll koll på eventuella förändringar i sökmotorns träfflista. Om du vill bestämma antalet sökningar för ett visst sökord använder du Googles sökordsplanerare.

Uppdatera dina SEO-strategier en gång i kvartalet. Var särskilt uppmärksam på dina sökord och antalet sökningar de genererar per månad.

Använd dig av en blogg för att dela kunskaper

Varje gång du publicerar inlägg på din sajt har potential att öka företagets digitala synlighet. För att stanna på toppen av det digitala marknadsföringsspelet, använd en företagsblogg till din fördel.

Att lägga ut innehåll som är värdefullt och relevant för din marknad hjälper till att driva trafik till företagets webbplats och sociala medier. Kunder köper hellre från ett företag som är äkta och delar bra tips och guider än ett varumärke som är generiskt. Genom att blogga lär de känna dig och ditt företag som stärker relationen till ditt varumärke.

Varje inlägg du skapar gör din sida mer indexerad i sökträffar, vilket ökar ditt företags synlighet på nätet så att ni dyker upp i sökmotorer i de värdeord som ni vill äga.

Glöm inte bort att anpassa allt du gör för mobilen

Över hälften av internetanvändandet är idag mobilt, att inte ha en mobilanpassade sajt innebär att du negligerar hälften av alla som är ute på nätet. Digital marknadsföring innebär att man är tillgänglig i alla digitala plattformar.

Det du publicerar kan se bra ut på en dator, men kontrollera alltid att det ser lika bra ut i en mobilenhet. För att säkerställa att din webbplats är mobilvänlig, titta på storleken på bilder, innehållsplacering och URL-struktur.

I en digital värld måste man anpassa sig efter användarna och idag är den största andelen av besöken på internet mobila så säkerställ att du möter dina kunder på deras villkor.

Använd e-post i din digitala marknadsföring

E-post är fortfarande oerhört effektivt för att skapa trafik, det förkastas ofta av nya digitala marknadsförare. Samla in e-postadersser och skapa innehåll som de vill konsumera så kommer det att driva trafik till dina digitala kanaler. Sedan 2014 har öppningsgraden an e-post i mobila enheter ökat med 180 procent, se till att all e-postkommunikation är mobilanpassad för att säkerställa att du når fram i den skärm som användarna öppnar sin e-post på.

Genom att använda e-post i din digitala marknadsstrategi ökar du din räckvidd och ger dina kunder möjlighet att ta del av din digitala kommunikation när det passar dem att läsa sin e-post – särskilt eftersom ditt meddelande kan anpassas efter olika enheter kan de öppna det antingen i mobil eller dator när det passar dem bäst att ta del av dina budskap.

E-postmeddelanden når dina konsumenter utan att vara påträngande. Dessutom fungerar e-post som en påminnelse för dina kunder om era produkter och tjänster.

Sammanfattning

Kombinera dessa tips för att nå fram och engagera din publik i de digitala kanaler som passar dem bäst för stunden, i dagens digitala värld finns det otroligt många sätt att kommunicera och ta del av information.

Alla har sin favorit för vad som passar dem bäst, genom att kombinera flera olika kanaler säkerställer du att du kommunicerar på de villkor som passar dina användare bäst för stunden.