Vi skrev nyligen om Snapchats köp av Cimagine Media, något som tros visa att den sociala fotoappen tror på AR-teknologin. Men hur kommer man kunna använda sig av Förstärkt Verklighet inom annonsering?
Läs mer: Snapchat satsar på förstärkt verklighet
Egentligen är det hela en smart lösning på ett vanligt problem – kan en ny soffa fungera i det hörnet? Kan man man sätta in en fåtölj i gästrummet? Med AR i mobilen slipper man fundera och kan testa på en gång.
Cimagines teknologi bygger just på att man ska locka folk till att “prova” nya produkter via mobilen, samtidigt som man gör det extra lätt att trycka på den där köpknappen. Köpfunktionen är lätt att hitta, för att få konsumenten att ta steget från teori till verklighet.
Snapchat kan ta detta ett steg till – genom att låta sina användare ta “snaps” som man sedan lägger upp i sitt flöde så kan man få stöd för sin idé (i stil med “snyggt, köp vetja!”) och även locka andra att testa.
Snapchat kan också använda teknologin för att få fram ännu snyggare linser och filter, något som annonsörer sedan kan använda för att skapa sponsrade versioner som kan bli populära bland Snapchats eftertraktade, unga användarbas.
Det kommer såklart att kosta annonsörerna en stor slant – Snapchat är kända för att veta hur man tar betalt…