Nu lanserar LinkedIn, jobbsökarsajten som nyligen köpts upp av Microsoft, en ny tjänst kallad Sponsored InMail. Här är tanken att marknadsförare ska kunna dra nytta av plattformens stora databas för riktade annonsmeddelanden till användarna. Tjänsten är dock inte gratis.
LinkedIn anses redan vara en av de dyrare sociala plattformarna att annonsera för, och som vi skrev om häromdagen så kräver annonskampanjer på sidan lite mer planering än i övriga fall.
Läs mer: Nu ska Facebook göra slut på LinkedIn
Men nu har man alltså lanserat en tjänst som ska göra det enklare för just företag att hitta både sin tänkta målgrupp och skicka den meddelanden via LinkedIns meddelandefunktion. Denna betaltjänst använder sig av databasen som man byggt upp, och som består av 470 miljoner användare.
Man har smygtestat funktionen sedan augusti i år, med en liten grupp på drygt 100 marknadsförare, och då lät man den fungera mer som en “bemannad” tjänst skriver TechCrunch. Nu är skillnaden dock att man alltså låter företag själva utföra tjänsten fullt ut – lite som vanliga reklamkampanjer på sociala medieplattformar.
De som får dessa sponsrade meddelanden kommer att se högst upp i inkorgen, och kommer troligtvis att innehålla olika typer av så kallade “call to action”-funktioner; som erbjudanden eller länkar till evenemang och e-böcker. Tanken är dessa inte ska leda till konversationen mellan användare och företag, helt enkelt.
För att undvika en massa skräppost så ska man bland annat inte kunna skicka meddelanden till samma användare oftare än 60 dagar. Användare kan också välja att blockera ett visst företag eller helt stänga av sponsrade meddelanden.