Stora företag och varumärken börjar i allt större utsträckning använda sina egna anställda för att bättra på sin image och räckvidd på sociala medier, något som verkar vara en smart strategi.
Marknadföringsavdelningarna på företagen ser till att de anställda skriver “positiva, intresseväckande och hjälpsamma berättelser som handlar om varumärket”, rapporterar AdWeek.
Som några exempel finns Mastercard, som under sommaren hade ett “ambassadörsprogram” där man fick sina anställda att dela innehåll relaterat till deras varumärke på sina personliga sociala kanaler från företagets intranät. Ett annat exempel är IBM som gjorde en liknande sak förra året, när man lät 1000 av sina anställda arbeta enbart med marknadsföring på sociala medier.
En av orsakerna till detta är att det inte är nämnvärt dyrt för företagen. Studier pekar på att uppemot var fjärde konsument uppskattar när anställda gör inlägg om sina företag, något som såklart innebär att man får mycket valuta för få pengar när man låter redan anställda vid företaget göra reklam på sociala medier – utan annonsavgifter.
Läs mer: Pastellrosa mardröm i sociala medier
Faktum är att redan 90 procent av företagen redan använder eller planerar att använda sig av sådana här program för sina anställda, skriver AdWeek som hänvisar till en undersökning av Altimeter Group från tidigare i år.
För att ge de anställda incitament för att dela och skapa “sponsrade” inlägg på sina egna konton är, i stort sett, “poängtavlor”, enligt Bart Casabona, som är chef för sociala medieannonsering på företaget Pitney Bowes. “Vi ser till de anställda och ger dem ett erkännande”, säger han.
Förhoppningen – och poängen – är också att de anställda ska vilja göra detta själva, utan att tvingas till att göra något man inte gillar. Det bör vara fritt att inte delta i sådana program, och det kommer troligtvis att märkas om man inte står bakom sitt inlägg, något som kan få en negativ bild av företaget. Men lyckas man få de anställda ombord på båten så kan detta vara en smart (och priseffektiv) strategi.