Det numera Verizon-ägda Yahoo har tillsammans med streamingtjänsten Hulu startat en ny plattform för gratis streamat innehåll. Där ska man kunna se på program som även är kända i Sverige, som Master Chef, Modern Family eller New Girl för att nämna några. En rätt unik funktion är att man kopplat tjänsten till bloggplattformen Tumblr.
Från den nya TV-tjänsten – Yahoo View – så ska man kunna klicka sig runt på Tumblr samtidigt som man kollar på klipp eller avsnitt. Man kommer att länka användarna vidare till både fan-sidor såväl som officiella Tumblr-konton för de olika programmen.
Om man är rädd för spoilers så behöver man inte frukta något, då sådana ska automatiskt blockeras. Vidare så ska man kunna titta på extramaterial och bilder från bakom kulisserna, också. Att man kopplat bloggplattformen till TV-tjänsten är inte så konstigt, då Tumblr ägs ju av Yahoo, som i sin tur ägs av Verizon som också äger Hulu.
Läs mer: Därför köper Verizon internetmogulen Yahoo!
Man vill nu få fart på videotittandet över hela nätverket, och en del av detta är just genom att arbeta direkt med TV-tittarna och programmens fan-sidor.
Yahoo View kommer dock inte att innehålla allt av Yahoos videomaterial (som direktsända amerikanska fotbollsmatcher från NFL), utan bar sådant som är TV-relaterat. Man kommer också att ha med annonserna från Hulu-relaterade klipp (alltså sådant från TV-bolagen NBC eller Fox, exempelvis), och Yahoo kommer troligtvis också att ha annonsbanners på webbsidan i framtiden.
Det här kan mycket väl vara ett stort kliv framåt för Yahoo, och smart av Verizon som nu använder alla plattformerna man äger för att cementera sin närvaro på nätet.