WeChats ägare öppnar porten för dem som vill använda deras data

Publicis har nyligen skrivit på ett avtal med ägarna till superpopulära meddelandetjänsten WeChat, kinesiska Tencent. Avtalet kommer att ge Publicis tillgång till en enorm källa av användardata.

Tencent äger inte bara WeChat (som har hela 760 miljoner månatliga användare), utan även den digitala plattformen QQ med 860 miljoner användare. En överväldigande majoritet av dessa (kring 75 till 80 procent) använder sig av mobila enheter får att komma ut på QQ  eller WeChat.

Läs mer: Pengar för din data får mer pengar

På detta sätt kommer Publicis få tillgång till en enorm källa av användargenererad beteendedata för att på så sätt öka möjligheterna för bland annat marknadsföring cross-screen.

Tencent jobbar just nu på att öppna upp sina portar för samarbeten kring just tillgången på deras data, och man har redan skrivit på samarbetsavtal med analysbolaget WPP. Det återstår att se vilken data som kan hittas i denna enorma guldgruva av användardata.

Om du behöver hjälp med att optimera din annonskampanj på nätet för att hitta rätt målgrupper ska du klicka här.