41,5 miljarder kronor på fatet – vem roffar åt sig mest?

Prognosen för totala medieinvesteringar för helåret 2019 landar på 41,5 miljarder kronor i Sverige. Frågan är vem som roffar åt sig mest av pengarna?

Trots att IRM nu går ut med en sänkning från +4,3% till +4,1% är det ändå miljarder som det handlar om i Sverige.

Traditionellt sätt är det Google och Facebook som tar en stor del. Deras andelar växer varje år och det ser svårt ut att knäcka duopolet. Men det finns också flera uppstickare som Twitch, TikTok, Snapchat och Twitter. Alla ändrar nu om för att locka investerare med sina vassa erbjudanden. Bara nu senast tänker Twitter prioritera bilder istället för text och även lanserat en podcast, för att komma åt investerarna som lägger sina pengar på Facebook-ägda Instagram.

Även traditionella mediehus som Schibsted och Bonnier vässar klorna med sammanslagningar, vertikaler och nya format. Kanske är det dags att våra svenska jättar på allvar utmanar det amerikanska duopolet.

Vad tror du? Vem kommer att roffa åt sig mest?

Maila till oss dina tankar: redaktion@dagensanalys.se