Mot slutet av året vill alla branscher trendspana mot nästa år, och så även mediavärlden. Tidningen Adweek gjorde nyligen ett reportage om vilka trender vi kan förväntas se inom den digitala mediavärlden under 2018.
Det har varit ett tufft år för de digitala mediakanalerna under 2017. Såväl tv-nätverk som digitala publicister har kämpat med lönsamhet, hantera varumärkessäkerhet och den allt mer komplexa världen av programmatisk annonsering. Under 2018 lär vi få se flera efterdyningar av detta, men även en del praktiska applikationer av teknik som nu börjar se dagens ljus. Här kommer Adweeks fyra trender inom digital media för 2018.
1. Mer programmatiska annonser
Många digitala publicister har fokuserat på nativeannonsering, som visat sig ge mycket goda effekter hos konsumenterna. Men det är tidskrävande och behöver en hel del handpåläggning. Därför lär vi under 2018 få se mer programmatiska annonser även hos de digitala publicisterna. Flera har minskat antalet personer på redaktionerna och att göra mer an intäktsströmmarna automatiserade kan ytterligare bidra till att företagen kan fokusera på sin kärnverksamhet, att producera bra innehåll.
2. Fokus på kvalitet och verifierade källor
Det senaste året har flera nyhetsbyråer sett ett uppsving i antalet prenumeranter, och kvalitetsartiklar kring exempelvis politik har fått mycket uppmärksamhet. Att skapa kvalitativa artiklar med kurerat innehåll lär därför vara något som vi kommer se mer av. Mindre fokus blir på att producera stora mängder innehåll, och mer fokus på att se till att innehållet är intressant för läsaren.
Tack vare (eller på grund av) Donald Trump har allt fler mediaproducenter anklagats för att vara ”Fake News”, och många har därför kämpat med att verifiera sina källor samt förklara vad som ligger bakom ett gediget journalistiskt arbete. Artiklar delas dessutom snabbt och brett via sociala plattformar, så ett system för att kunna verifiera varifrån en artikel kommer lär också utvecklas mer under 2018. Rebecca Lieb på Kaleido Insights menar att blockchains kanske kan vara lösningen, och uppmanar bland annat Facebook att ta ledningen i att utveckla ett system för att verifiera att en artikel kommer från en trovärdig källa.
Läs även: Vi synar och tycker till om de hetaste trenderna inför 2018
3. Nolltolerans mot sexuella trakasserier
#metoo-rörelsen har tagit världen med storm, och i så gott som alla branscher har företag och organisationer avskedat eller avbrutit samarbeten med män som trakasserat kvinnor. Effekterna av detta kommer fortsätta in i det nya året, och vi kommer sannolikt få se en nolltolerans mot sexuella trakasserier inom kort. Även nya strategier och policys kring hur anklagelser om sexuella trakasserier ska hanteras kommer att utvecklas och framför allt lär vi få se riktlinjer för vilka konsekvenser blir för att uppvisa ett sådant beteende.
4. 2D-video dör, länge leve AR och VR
Allt fler har uppmärksammat att kostnaden för att producera vanliga 2D-videofilmer vida överstiger det företaget får tillbaka i ökad försäljning. Att bygga sin marknadsföring på video visade sig med andra ord vara svårare än väntat. Däremot verkar de nya AR och VR-formaten mer lovande, eftersom de genom att vara nya kan locka en större andel tittare. Att genom den nya tekniken dessutom kunna skapa filmklipp och reklam som engagerar tittaren på ett helt nytt sätt kan vara ett sätt att göra filmer som ger en tydligare koppling till ökade intäkter.
Vissa av dessa trendspaningar känns som tämligen säkra kort, medan andra känns mer spekulativa. Oavsett vilka som slår in och vilka som faller platt lär vi ha ett spännande år framför oss. Fler digitala möjligheter och en mer kräsen publik lär sannolikt leda till att såväl annonsörer som publicister i den digitala mediavärlden kommer hitta nya vägar att gå och nya sätt att möta konsumenternas förväntningar. Det är en utveckling som vi ser fram emot!