Vi har sammanställt de fyra viktigaste digitala trenderna för marknadsförare inför 2019 som du måste ha koll på.
Artificiell intelligens fortsätter att ta mark
Det kanske låter tjatigt, men artificiell intelligens kommer att ta ännu större plats nästa år. AI kan analysera konsumentbeteenden, sökmönster samt utnyttja data från sociala medier och bloggar för att hjälpa företag att förstå hur deras kunder hittar deras produkter och tjänster.
AI har också blivit stort inom programmatiska annonsköp då marknadsförare kan köpa annonser på ett mer effektivt sätt och samtidigt nå mer granulära målgrupper. Med hjälp av artificiell intelligens kan de äntligen nå rätt konsument, med rätt meddelande i exakt rätt ögonblick.
Företag som omfamnar AI under 2019 kommer att minska sina kostnader och öka tillväxten och på så sätt få ett övertag över sina konkurrenter.
Chatbots
Chatbottar kommer att fortsätta vara en viktig del inom digital marknadsföring och under 2019 förväntar vi oss att se dem allt oftare. Du kanske redan har använt några eller rent av byggt en egen.
En chatbot simulerar ett mänskligt samtal och drivs av artificiell intelligens. Många kunder föredrar faktiskt att prata med en chatbot eftersom de ger snabbare och mer exakta svar, faktiskt kommer ihåg din köphistorik och tappar inte tålamodet. Och så är de förstås tillgängliga dygnet runt. Redan idag interagerar 1,4 miljarder människor med chatbottar och 80 procent av företagen använder eller planerar att använda en chatbot innan år 2020.
Om ert företag inte redan har en chatbot är det dags att skaffa en. Med lite tålamod går de att relativt snabbt utveckla och kan vara avgörande om en potentiell kund genomför ett köp eller inte. För vem orkar vänta på svar från en riktigt människa.
LÄS OCKSÅ: Digital marknadsföring – en enkel guide
Content och personliga budskap
Att skapa content är det bästa sättet för att bygga ditt varumärke. Med rätt innehåll skapar du både mer trafik och ökar dina konverteringar. Här är det vettigt att använda en textbyrå som kan hjälpa till med sin expertis att producera effektiva texter.
Ifall du vill nå ut i bruset måste du även personalisera din marknadsföring, det innebär att allt ska vara anpassat till varje enskild konsument – innehåll, produkter, information och mer.
Idag har vi tillgång till mer data än någonsin och det har aldrig varit enklare att skräddarsy innehållet till konsumenten. Hela 98 procent av marknadsförare anser att personalisering leder till bättre kundrelationer. Här gäller det förstås att veta hur man ska utnyttja all data som man har samlat in.
LÄS OCKSÅ: Vad är content marketing? Allt du behöver veta
Företag som Netflix och Amazon har förstått detta sedan länge. Det är exempelvis bara att logga in på ditt Netflix-konto, så får du personliga rekommendationer baserat på vad du tidigare tittat på. Även text, banners och sök är utvalt just för dig.
Video i alla dess former
Både livevideo och traditionell video kommer att fortsätta växa nästa år. Ifall du fortfarande inte har förstått att video är ett måste i din marknadsföring kanske de här siffrorna kan övertyga dig:
- 70 procent av konsumenterna uppger att de delat en video från ett varumärke
- 72 procent av företagen uppger att video har lett till ökade konverteringar
- 96 procent av konsumenterna uppger att video kan hjälpa dem i deras köpbeslut
Det är alltså dags att addera video i din marknadsföring om du inte redan gjort det. Du kan exempelvis ha videoannonser på Youtube, Instagram eller LinkedIn eller varför inte samarbeta med en influencer för produktplacering i en av deras videos. Många företag använder sig av också av livevideo för intervjuer, produktdemos, event mm. Sedan länge placeras även YouTube och andra videosajter på Googles resultatsida (SERP) vilket betyder att SEO inom video är allt viktigare.
Hoppas ovan tips om vad som händer nästa år har fått dina tankar att spinna loss. Om du har några funderingar finns vi här för att bolla.