4 smarta tips för dina bannerannonser

Bannerannonser är kanske inte de hetaste annonsformaten idag, varken för mobil eller desktop. Men reklamagenturen BBDO menar annorlunda, och har skrivit ihop en rapport. Nu kan du läsa dessa 4 rekommendationer baserade på rapporten som ska ge dig en fungerande Banner-annons.

BBDO har grävt runt i vad som får bannerannonser att fungera – och de menar att många marknadsförare tänker på annonsformatet på fel sätt och underskattar dess potential. Resultatet har de publicerat i rapporten “Banner Beater: The underrated tool in your brand-building arsenal.” Men hur menar de då att man ska göra för att få till en bra banner?

1 – Håll textinnehållet under 5 till 10 ord: Enligt BBDO:s så har man bara en eller två sekunder på sig, innan användaren tittar annonstädes. Med tanke på att den genomsnittlige användaren (enligt forskning citerad i rapporten) tar till sig bara fem ord per sekund så ska man alltså hålla innehållet kort. Om bannern är animerad är det också viktigt att få ut all nödvändig info de första sekunderna!

2 – Se på Bannernannonsen som en utomhusannons: Då man bara har dessa få sekunders uppmärksamhet från människor på sig så är det rätt likt reklamskyltarna längst med en motorväg eller på stan. Se därför på bannern som ett sätt att bygga varumärket, mer än att hoppas på direkta resultat. Internetanvändaren är lika målinriktad som en bilförare eller bussresenär.

3 – Fokusera på budskapet: Undvik bilder som inte har något att göra med ditt varumärke eller produkter (som leende människor på på en sommaräng). Enligt BBDO så ska varje banner-ruta innehålla företagets namn och logga. Produktbilder är också bra, men inte ett måste – tänk på att skapa positivist associationer till ditt varumärke först och främst.

4 – Se till att innehållet i din banner stämmer överens med övriga varumärkeskomponenter: Din bannerannons ska påminna om dina videoannonser och printreklamen. Tänk på bannern som en integrerad del av annonskampanjer och en betydande del av ditt varumärke. Färgscheman och motton som är förknippade med ditt företag ska återspeglas i dina banners!

Läs mer: 6 smarta tips för att se till att innehållet på din sida ska ge dig försäljningssiffror

Källa: AdWeek