Nu kan alla ha Facebooks Instants Articles

Facebooks Instants Articles har lanserats hårt av den sociala mediejätten, och fått många tidningshus att hoppa på tåget. Nu öppnar tjänsten för alla utgivare, och startar ett samarbete kring mätningar med Nielsens Digital Content Ratings.

De utgivare som använder sig av Instant Articles kommer därmed kunna mäta sådant som publikmängd, antalet sidvisningar och mängden tid spenderad vid läsning av en tidnings artiklar.

Läs mer: Nu kommer fler annonser till Facebook Instant Articles

Digital Content Ratings är en del av Nielsens analysnätverk kallat för “Total Audience Measurement”, som dagligen mäter publiksiffrorna från alla digitala plattformar. Dess mätvärden är jämförbara med de för TV-tittarmätningar.

Samarbetet mellan mätföretaget och Facebook är något Nielsens Megan Clarken ska “stödja våra kunders strävan mot att förbättra användarupplevelsen över alla plattformar”.

Med tanke på att Facebook jobbat hårt på att få så många som möjligt till att gå över till Instant Articles (och därmed få vanliga användare att stanna kvar inom internetcommunityns väggar) så är det ett givet steg att även underlätta mätningen av antal läsare – även ur annonssynpunkt.