Facebook lika populärt som alltid – ingen flykt av ungdomar

Nej, unga flyr inte Facebook – något många ofta påstår. Analysföretaget ComScore publicerar siffror för den amerikanska marknaden som visar att många mellan 18-34 händer på “fejjan”, delvis på grund av framgångarna med Messenger.

Påståenden kring att unga skyr och flyr Facebook kommer lite då och då. Det verkar dock inte finnas så mycket stöd för detta. ComScores undersökning “2016 U.S. Cross Platform – Future in Focus” visar exempelvis att unga vuxna spenderar 2,5 gånger mer tid på Facebook än de gör på den stora utmanaren – Snapchat.

Läs mer: Facebook samlar data även via Oculus Rift

Hela 1 000 minuter spenderar folk mellan 18-34 år på Facebook, alltså, medan man Snapchattar under 400 minuter. En del av den fortsatta framgången bland de unga är några av de nya uppdateringarna som Facebook gjort, i synnerhet på meddelandeappen Messenger.

Denna tjänst har på sistone blivit alltmer av en plattform i sig själv, med siktet inställt på ännu fler uppdateringar i framtiden – även Snapchatliknande funktioner.

Samtidigt har man lagt till allehanda uppdateringar i själva Facebook – bara sådant som möjligheten att bekräfta sin säkerhet i samband med terroristattackerna i Europa gör att många gärna hänger kvar på Facebook, som ju ger ett bra sätt att hålla koll på vännerna och deras liv.

Äldre användare, 35 och uppåt, använder också Facebook – men till skillnad från de yngre, så hänger de i mindre utsträckning på andra sociala nätverk.

Så marknadsförare – ta det lugnt. Facebook är inte dött, inte ens bland de unga. Tvärtom kan det bli än mer lönande, med hjälp av ständiga förbättringar i algoritmerna (och så var det ju det där med VR-tekniken…)