Vi har stängt från 1 april 2020
Keymetrics

3 bevakningsverktyg för sociala medier som ger dig koll på varumärket

Allt fler företag använder sig av verktyg för bevakning av sociala medier för att skaffa sig insikter om konsumenterna. Här är våra favoriter inför 2020.

Social listening eller bevakning av sociala medier är ett utmärkt sätt att hålla koll på vad dina kunder säger om ditt varumärke. Du får bra koll på vad kunder och potentiella kunder tycker och tänker om ditt varumärke. Verktyget bevakar alla konversationer på sociala medier för att sedan ge dig en analys och förslag på åtgärder.

Det finns en rad olika verktyg som alla har olika funktioner. Här är tre av våra favoriter just nu:

1. Awario

Awario är ett relativt nytt verktyg (lanserades 2015) som erbjuder övervakning av sociala medier för alla typer av företag. Använd verktyget för att övervaka ditt varumärke, konkurrenter eller hela branschen. Du kan även hitta plagierade kopior av ditt innehåll och ha koll på tillbakalänkar till din sajt.

Fungerar med: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, Google+, Reddit, nyheter och bloggar

2. TweetDeck

TweetDeck är Twitters officiella dashboard för sociala medier som låter dig hantera din närvaro på Twitter som företag. Passar särskilt bra om du har flera olika konton som du använder aktivt. Verktyget, som är gratis, låter dig lägga till flera ”streams” – flöden från folk du följer, trendande inlägg och omnämningar av dina valda sökord.

Fungerar med: Twitter

3. Hootsuite

Med Hootsuite kan du se alla dina meddelanden, kommenterar och omnämningar av ditt varumärke i flera olika sociala kanaler – allt samlat i en enhetlig vy. Du kan också följa influencers och leads i listor som kan delas med andra i ditt företag.

Fungerar med: Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, LinkedIn och Pinterest.

Oavsett vilket verktyg du väljer att använda, tänk på att det inte är värt det ifall du inte planerar att agera på datan. Interagera med de personer som omnämner ditt varumärke på sociala medier och använd verktyget till att hitta trender och anpassa din marknadsföring, kundtjänst och strategier – innan dina konkurrenter.

Lycka till!

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.