Konsumenter idag har ett uppmärksamhetsspann på ca 2,5 sekunder när de scrollar på Facebook, och det gäller bara om de är på desktop. På mobilen sjunker uppmärksamheten till 1,7 sekunder, och det är ännu lägre för de yngre generationerna, som dessutom i högre utsträckning använder telefonerna. Men det går att fånga uppmärksamheten och öka varumärkeskännedomen även på denna korta tid. Följ bara dessa tre tips!
En studie från Nielsen har visat att varumärkesigenkänning, varumärkeskännedom och köpintresse ökade med mellan 23-28 % efter bara en två sekunder lång video. Det finns med andra ord mycket du kan göra även om tiden är begränsad.
1. Personlig kommunikation
Möjligheterna att anpassa annonser direkt till personerna som ser den är betydligt större på olika sociala medier. Genom att tilltala personen med namn samt rekommendera produkter baserat på tidigare köphistorik kan du öka köpviljan med 75 % visar en undersökning.
2. Anpassa till kundens intressen och beteende
Genom att anpassa annonsen efter kundens intressen och köpbeteende kan du öka köpintresset med 71 %. Det enda du behöver göra är att se till att kolla vilka intressen användaren har, samt förstå hur de vill genomföra sina köp. Brukar de köpa direkt från en annons i mobilen eller föredrar de att undersöka och sedan besöka en fysisk butik. Anpassa din call-to-action efter kunden, istället för vad du helst vill att kunden ska göra.
3. Snabba upp laddtiderna
En studie från Google visar att 53 % av mobilanvändare lämnar en sida om den tar längre än tre sekunder att ladda. Se därför till att dina filmer och annat innehåll är anpassade för att snabbt ladda på mobiler, även om uppkopplingen inte är superbra.
Givetvis ska din sida vara mobilanpassad, men det är väl nästan en självklarhet i dagens läge. Däremot kan du dra nytta av att allt fler sociala plattformar erbjuden stående annonsformat som är bättre anpassat för att utnyttja hela mobilens skärm. Även om många användare snabbt scrollar förbi en heltäckande annons innebär det att du får full exponering under en kort period.
I en värld där allt går snabbare och all information finns tillgänglig vänder sig allt fler till communities på sociala medier för att få tips och råd om produkter och tjänster. Se till att finnas på sociala medier med personliga och relevanta annonser, så kommer du kännas som en del av användarnas community, och därmed bli en pålitlig aktör. Se bara till att inte sabba det förtroende du fått genom att trycka ut annonser om saker du vill sälja, istället för annonser som kunden vill köpa.