3 anledningar till varför du inte bara ska annonsera via Google och Facebook

Den digitala annonsmarknaden växer så det knakar, men majoriteten av tillväxten står Facebook och Google för. Men trots att de är störst finns det flera anledningar till varför du inte bara ska vända dig till dessa båda, förutom det uppenbara att inte lägga alla ägg i samma korg.
Det kan givetvis kännas som det säkra valet att använda sig av de som är störst, men i dagens snabbföränderliga värld är det valet kanske inte det bästa i alla lägen. Trots många fördelar med att lägga sina annonspengar hos de två stora, finns det en hel del fördelar med att splitta sin budget på fler aktörer. Här är tre anledningar till varför du inte bara ska lägga dina pengar hos Facebook och Google.

  1. Online-video ökar
    Det är en tydlig trend att video online ökar kraftigt, och det finns inga tecken på att utvecklingen kommer vända nedåt. Google är genom YouTube väl positionerad för att jobba med video och videoreklam, och Facebook har på senare tid lagt mycket krut på sina verktyg för video. Utöver dessa finns flera aktörer som också har utvecklat sin service kring video. Så klart Netflix och Hulu, men även andra såsom Twitter och Snapchat jobbar hårt med att förbättra sin position och locka såväl användare som annonsörer till sina innovativa videolösningar.
  2. Mätbarhet
    Det går inte att förneka att annonser via Facebook och Google är enkla att mäta. Du vet precis var dina annonser publiceras och det går att se såväl klick som engagemang. Hos andra aktörer som agerar på det öppna internet kan det ibland vara svårare att se exakt var dina annonser syns. Men företag som Criteo och The Trade Desk har väl utvecklade mätmetoder och  jobbar även för att se till att varumärken är väl skyddade mot felaktig exponering.
    Såväl Facebook som Google har ju dessutom fått mycket kritik för att leverera direkt falska mätdata och utsätta sina annonsörer för risker genom att associera dem med terrorism och liknande. Möjligheterna för tredjepartsmätningar är fortfarande starkt begränsad hos dessa två och vill du ha annan data än den som Facebook och Google vill ge dig är du tvungen att leta någon annanstans.
  3. Mellanhanden är borta
    Idag sker allt mer kontakt direkt och med färre mellanhänder. Annonsmarknaden växte sig helt enkelt för stor och komplex, och vi ser just nu en stark konsolideringafas. Där är Google och Facebook redan så pass stora att de har mycket få mellanhänder utan kan i princip agera ensam mellanhand mellan annonsör och publicist. Men det gäller även för ett stort antal andra aktörer som genom sammanslagningar, förvärv och smart utveckling av sina tjänster gör det enklare och snabbare för en annonsör att nå ut till rätt publicist. Header Bidding har dessutom gjort transaktionerna mer transparenta och skurit bort behovet av vissa mellanhänder.

Som marknadsförare finns det därför många fler möjligheter än vad du kanske ser vid en första anblick. Många av de mindre aktörerna är dessutom ofta lättare att förhandla med, eftersom de vet att de inte kan konkurrera med storlek utan måste fokusera på service och goda kundrelationer.
Det är dessutom hos de mindre aktörerna som du sannolikt kommer att hitta innovativa och kreativa sätt att nå ut med ditt budskap, helt enkelt eftersom mindre bolag är mer snabbrörliga och flexibla.
Ett bra sätt att agera i denna fortfarande ganska komplexa värld är att göra som fler andra aktörer har börjat göra, och lägga hälften av annonsbudgeten hos Facebook och Google, och den andra hälften hos andra aktörer. På så sätt går det att få lite av båda världar, och dessutom maximera din räckvidd. För även om de två är stora, så når de faktiskt inte överallt.