29 procent av svenska konsumenter har bojkottat ett varumärke som följd av en skandal eller ett negativt rykte visar en ny undersökning från YouGov.
2 av 5 (39 %) som har slutat använda ett varumärke har gjort det på grund av dålig behandling av djur. Produkter som har negativ inverkan på konsumenternas hälsa är också en av de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke (38 %), tillsammans med orättvis behandling av de anställda (37 %).
Förutom när produkterna har en direkt skadlig hälsoeffekt, verkar de svenskar som bojkottar vara mer motiverade av företagens etik och moral än av hur nöjda de är med själva produkten/varumärket. Miljöskada (36 %), orättvis behandling av anställda (31 %), medveten mörkläggning av information eller resultat (29 %) samt att företaget stödjer en politiker/ett parti/en rörelse, som konsumenten inte stödjer (27 %) är alltså de huvudsakliga orsakerna till bojkott av ett varumärke.
Var fjärde (27 %) av de som bojkottar nämner fel i produkter/återkallelse av produkter som en orsak till beslutet.
YouGov-rapporten visar också att vägen tillbaka för bojkottade företag är väldigt lång. 62 % av dem som har slutat använda ett varumärke använder det fortfarande inte och endast 5 % använder det lika mycket som tidigare.
Rapporten ”Sweden: The Brand Boycotter”, som även visar vad som kännetecknar de som bojkottar varumärken när det gäller demografi, åsikter och konsumtionsmönster, kan laddas ner här.