Facebook är fortfarande det sociala nätverk som dominerar i Sverige. Hela 70 procent av internetanvändarna använder Facebook enligt ny statistik från IIS kommande rapport ”Svenskarna och internet 2015”.
I flera år har det spekulerats om när Facebook ska börja tappa sin dominerande ställning. Hittills har det inte skett utan andelen som är medlemmar på Facebook har ökat något för varje år och 2015 är inget undantag.
2012 var det 64 procent av internetanvändarna som någon gång besökte Facebook. Det steg sedan till 66 procent 2013, 68 procent 2014 och är nu uppe i 70 procent. Ökningen beror främst på att allt fler äldre har börjat besöka Facebook, vilket uppväger den minskande populariteten bland de unga (12-15 år).
De sociala nätverkens popularitet i olika åldersgrupper
I alla åldersgrupper över 16 år är Facebook det mest populära sociala nätverket följt av Instagram. I gruppen 16-25 år kommer Snapchat på tredje plats medan LinkedIn intar den tredje platsen i alla övriga åldersgrupper. Twitter kommer sedan på fjärde plats i popularitet.
Vill du veta mer om svenskarnas användning av sociala medier?
På www.soi2015.se går det att söka och sortera statistik och dela diagram från försläppet om sociala medier från ”Svenskarna och internet 2015”. På sajten kan du även ladda ner rapporten som pdf.
IIS stora rapport ”Svenskarna och internet 2015” släpps i sin helhet den 11 november 2015. Spara datumet!
Artikeln är författad av:
Linnea Ilbring
internetstatistik.se
Foto: Kristina Alexanderson