Tillgången till streaming-TV fortsätter att öka

Tillgången till SVOD-abonnemang fortsätter att öka, men vi använder inte tjänsterna lika ofta.

Den dagliga räckvidden för streamade betaltjänster för film och TV ökade inte mellan fjärde kvartalet 2013 och första kvartalet 2014, trots att den medvetna tillgången till tjänsterna ökade under samma period. Undantaget är Viaplay, som kan ha fått draghjälp av sändningarna från OS i Sotji och ökade med nära 70 000 tittare i daglig räckvidd.

martin_hehrne
Martin Hehrne

“Däremot kan vi se tendenser till att veckoräckvidden stiger i takt med att antalet 9-99 åringar som har tillgång till tjänsterna i hemmet ökar. Det indikerar ett mognare beteende där nyhetens behag hos tidiga användare gradvis ersätts med en bredare publik med ett mindre frekvent tittande”, säger MMS onlinechef Martin Hehrne.

Undersökningen MMS i dag presenterade genomfördes med telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Totalt genomfördes 2980 intervjuer under mätperioden 3 februari-30 mars 2014. Med tillgång avses tjänster som intervjupersonen själv vet om att denne har tillgång till.

Daglig räckvidd och tillgång, antal 9-99 år 3 februari – 30 mars 2014
Q1 2014

Daglig räckvidd

Tillgång till tjänsten i hemmet

Netflix

316000

1052000

Viaplay

205000

889000

C More Play

26000

162000

HBO Nordic

17000

103000

Telia Play+

9000

103000

TV4 Play Premium

9000

103000

Någon SVOD-tjänst*

539000

1907000

Källa MMS Trend & Tema 2014:1