Keymetrics

Youtube lanserar effektmätningar för TV

Att titta på Youtube på sin TV-apparat har tokökat enligt Google. Nu vill Google göra det enklare att nå konsumenterna på sina TV-apparater och mäta effekten.

Tittartiden för att se på Youtube på sin tv-apparat har ökat med 250 procent, långformat som filmer och serier med hela 800 procent och nyheter med 450 procent. Beteenden håller på att förändras så nu måste Google anpassa möjligheterna för annonsörerna.

Inom kort kommer därför Google lansera verktyget Brand Lift för även TV. Brand Lift är en undersökning där användarna får svara på vilka varumärken man sett och andra frågor för att mäta effekten.

For viewers, this means surveys are now optimized for the big screen and interactivity with a TV remote, so people can easily respond or skip the survey,  förklarar Google.

Google tänker även lansera skippable ads även för Youtube på TV.

Googles blogg kan du läsa mer.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tidningarna på nätet kommer aldrig att återhämta sig