Keymetrics

Stora förändringar i hur svenskarna shoppat på nätet

Konsumtionsmönstren kan delas in i tre tydliga faser. Det visar färsk statistik från Klarna.

Rapporten “Klarnas e-handelspuls: maj 2020” är baserad på statistik från Klarnas betalningslösningar.

E-handelsvåren är tydligt uppdelad i tre faser, den första inföll när många hushåll började bunkra mat- och apoteksvaror i början av mars månad. Den andra i mitten av mars, när de flesta svenskar började spendera mer tid hemma och behovet av underhållning och produkter till hemmet ökade som en följd av detta. Och den tredje i slutet av april och starten av maj, när konsumtionsmönstren börjar återgå mer till tillståndet innan coronavirusets utbrott, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Tiden efter coronavirusets utbrott kan delas in i tre tydliga faser:

Bunkringsfasen (2-15 mars)
Vardagsinköpen av mat- och apoteksvaror ökade mest under tiden strax innan restriktionerna infördes, och många e-handlare upplevde fördröjda leveranstider eftersom det var svårt att hinna med alla ordrar. Samtidigt var det tydligt att säsongsbetonade köp av bildelar och tillbehör inte kunde vänta när många bilister bytte till sommardäck.

Mest populära varukategorier: Mat & dryck, Hälsa & skönhet, Bildelar och -tillbehör

Underhållnings- och aktivitetsfasen (16 mars – 12 april)
När många började spendera mer tid i hemmet ökade behovet av underhållning och aktivitet i vardagsrummen runt om i Sverige. Särskilt tydligt var det bland konsumenter under 35 år som kraftigt ökade köpen av underhållning som böcker, film och musik. Samtidigt fortsatte vardagsinköpen av mat- och apoteksvaror vara allra högst prioriterade för de som är över 56 år, och det blev särskilt tydligt bland de som var äldre än 76 år eller äldre.

Mest populära varukategorier: Underhållning, Barnprodukter, Hem & trädgård, Erotiska produkter

Anpassningsfasen (13 april – 10 maj)
Närmare slutet av april började varukategorier som tidigare minskat i betydelse för konsumenter under bunkringsfasen få ett uppsving igen. Många svenskar köpte kläder, skor och sportutrustning när konsumtionsmönstret började återgå till det normala igen.

Mest populära varukategorier: Mode, Sport & Fritid, Smycken & accessoarer, Hem & trädgård

Äldre har ökat sin andel av nätköpen motsvarande två års utveckling
Konsumenter som är 56 år eller äldre handlar allt mer online, och är den snabbast växande kundgruppen jämfört med andra åldersgrupper. Kundgruppen har ökat sin andel av e-handeln med 10% på bara två månader. Den stora ökningen sedan februari kommer framförallt till följd av kraftigt ökade vardagsinköp av mat- och apoteksvaror.

Åldersgruppen står idag för 20,1% av e-handeln. De har ökat sin andel från 18,3% sedan februari 2020, från 17,2% sedan februari 2019, och från 16,6% sedan februari 2018. Effekten av corona accelererade trenden med att äldre tar en större andel av nätköpen motsvarande närmare två år av utveckling.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Kvinna som sitter med sin dator vid ett skrivbord
70 procent viewability på desktop i Sverige