Keymetrics

“Smidig betalning online kritisk för mediehusens överlevnad”

Ett nytt medielandskap där fungerande digitala prenumerationer är a och o för fortsatt överlevnad är verklighet i Sverige idag. Efter många år med smärtsamma omställningar har mediehusen flyttat online och de flesta ser nu nätet som sin huvudsakliga plattform. Det var steg ett. Steg två pågår nu, att se till att också kunna ta betalt för sitt digitala innehåll. Allt fler lyckas med det och konstaterar att digitala prenumerationer är deras strategiskt viktigaste intäkt.

När Emanuel Karlsten analyserar rapporten Svenskarna och Internet 2019 ser han att samtidigt som pappersprenumerationerna störtdyker så ökar digitala prenumerationer kraftigt om än från små nivåer. Vidare, så förutspådde konsultbolaget Deloitte 2018 att 50 procent av alla vuxna i utvecklade länder kommer att ha minst fyra medieprenumerationer år 2020. Denna trend intygas av flertalet av de tongivande mediehusen i Sverige och i flera fall är intäkterna från prenumerationer idag är större än från annonser.

När allt fler transaktioner, som exempelvis köp av prenumerationer, sker på nätet nu än tidigare blir det viktigare att betalningsflödet fungerar felfritt. Men på senare år har det dock visat sig att många företag har problem med utcheckningen i själva kassan. Att utcheckningen fungerar utan problem är ett överlevnadsvillkor när medieföretagen alltmer ska förlita sig på digitala betalningar och dessutom erbjuda flexibla prenumerationsmodeller. Denna flexibilitet är möjlig med teknik, som exempelvis Stripe Billing.

Digitala prenumerationer lyfter medias lönsamhet
Intäkter genom prenumerationer är alltså en viktig strategi för att hantera medias lönsamhetsproblem. Inte minst därför att den genom historien varit så framgångsrik. Dagens konsumenter är mer villiga att betala för digitala nyhetsprenumerationer. Det skapar större intäkter för medieföretagen, fördjuparrelationen med deras läsare, och skapar förutsättningar för att förbättra kvaliteten ytterligare. En god spiral växer fram.

Ny teknik ger fler affärschanser
När både marknaden i sig och de tekniska möjligheterna utvecklas växer också nya mediekoncept fram. Ett exempel är Readly som erbjuder prenumeranter ett stort urval lifestyletidningar. Varje individ kan välja exakt vad som intresserar mest. Det är som Netflix eller Spotify för tidningar online. Ljudboksförlaget Strorytel har lyckats väl med prenumerationer, så väl att de jämförelsevis lilla förlaget köpte stora anrika Norstedts. Media är i grunden en kreativ bransch, nu kan den skapa nya verksamheter. Ett besläktat exempel är Patreon som hjälper just kreatörer, som artister, att erbjuda prenumererat innehåll där fans och andra intresserade kan få regelbundna uppdateringar med texter, musik, bilder, kommentarer eller berättelser.

När medieföretag söker nya intäktsflöden måste de också säkerställa att dessa flöden fungerar säkert och smidigt. Många utvecklar också IT-plattformar som har smidiga betalningsmodeller. Ny teknik både tvingar medieföretagen att tänka i nya banor och öppnar nya möjligheter. Den gör det enklare för dem att ta fram nya produkter och betalningsmodeller. Tekniken bakom onlinebetalningar är en viktig framgångsfaktor för hela mediebranschen.

Artikeln är skriven av:
Erik Olofsson på Stripe

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Iphone SE
Bara Apple lyckas sälja samma mobil 2 gånger