Keymetrics

Så säljer Volvo Cars fler bilar med digital marknadsföring

Robert Kalinagil
Robert Kalinagil från Volvo Cars

Robert Kalinagil, som är digital marketing manager på Volvo Cars i Sverige, gästar podcasten Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund och berättar om hur företaget arbetar med digital marknadsföring.

Volvo Cars är ett av Sveriges starkaste varumärken med 99 procents varumärkeskännedom och har omkring 20 procent av den svenska bilmarknaden. Och företaget fortsätter satsa för att behålla sin position.

Utmaning i bilbranschen
Men att mäta vad det är som säljer bilar är svårt då försäljningen som i Volvo Cars fall i stor utsträckning sker via återförsäljare runt om i landet. Och ett bilköp har dessutom upp till 900 digitala touch points vilket gör det än mer komplext.

Det var en utmaning för mig i början att få huvudet kring det. För det Volvo-handlaren som i de allra flesta fallen säljer bilen till kunden, säger Robert

Stort arbete med marketing mix modelling
För att hitta rätt KPI:er eller mätpunkter att styra mot så genomförde Volvo Cars tillsammans med Google och Group Ms business science-avdelning ett omfattande arbete med marketing mix modelling.

I det arbetet så tittade Volvo Cars på allt som skett de senaste tre åren i form av annonsering, nyhetsbrev, kundmagasin, billansering och PR-utspel. Och sen tittade man fördelat per bilmodell på hur investeringarna faktiskt drev försäljning.

Fick bra data på vilka digitala mått som är viktiga för att driva försäljning av bilar även offline, förklarar Robert.

Det var enligt Robert ett stort jobb att samla ihop all data och alla excel-filer samt att sen hitta rätt modell och filtrera ut allt brus och se vilka andra faktorer som påverkat försäljningen.

Ökade organiska söktrafiken med 50 procent
Robert berättar även i intervjun om det stora SEO-arbete som genomfördes under 2019 där man lyckades öka den organiska söktrafiken med 50 procent.

En stor del av arbetet var att se över sajtstruktur men det var också väldigt mycket innehållsarbete. Robert berättar bland annat hur man tittade mycket på hur saker benämns för att matcha sökbeteende snarare än vad de döpts till.

Lyssna på avsnittet för att få höra mer om hur Volvo Cars arbetar med digital marknadsföring, hur Roberts roll som digital marketing manager ser ut och hur företaget har byggt upp sin marknadsorganisation.

Lyssna här på podden

I avsnittet berättar Robert även om hans karriär från säsongsjobb som skidlärare i Sälen till tjänsten på Volvo Cars. Samt vad han har lärt sig efter många år i resebranschen.

 

Mer information om avsnittet samt länkar och tidsstämplar finns på tonyhammarlund.io. Avsnittet finns ute på alla poddplattformar och länkar finns här nedan. Det går även att spela avsnittet direkt i webbläsaren med ljudspelaren.

Apple Podcasts [https://apple.co/2sGoVNM]
Spotify [https://spoti.fi/2MlIiF7]
Acast [http://bit.ly/2CzXqdx]

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Är det hög tid att sluta dela ut råd och tips från 90-talet?