Keymetrics

”Redan dubblerat click-through rate på egna artiklar”

Jonas Viksten

GroupM lanserar nu en dynamisk rekommendations- och annonslösning för lokala publicister. Tjänsten ska göra det enklare för redaktioner att driva organisk trafik till det egna innehållet och öka läsarengagemang.

Bland de första att använda lösningen i Sverige är Life of Svea-gruppen som på nyheter24.se som ”redan dubblerat click-through rate på egna artiklar”, skriver GroupM Sverige i sitt pressmeddelande.

Tjänsten, som fått namnet Streams lanseras tillsammans med Linkpulse, ett norskt GroupM-bolag som specialiserar sig på realtidsanalys och automatisering.

Här är några av fördelarna, enligt GroupM Sverige:

  • Streams-ytan, som är responsiv och fungerar på alla typer av enheter.
  • Den tillämpar en dynamisk design som ändrar fontstorlek, layout och ordning på bilder och texter vid varje unik sidvisning.
  • Redaktionen kan välja olika flöden beroende på tidpunkt, med exempelvis fler korta artiklar på morgonen och långläsning under kväll och helg.
  • Möjliggör annonsering via programmatisk native.

Vi på GroupM är glada att kunna utveckla teknik som hjälper lokala publicister att dels öka sin organiska trafik, men även sina annonsintäkter. Nu, mer än någonsin, är det tydligt hur viktigt det är att värna om vår lokaljournalistik. Att det dessutom möjliggör för våra annonsörer att med hjälp av data och algoritmisk intelligens nå högkvalitativa målgrupper i varumärkessäkra miljöer gör det förstås ännu bättre. Vi ser fram emot att introducera Streams för fler publicister, säger Jonas Viksten, Managing Director för GroupM Solutions & Technology (på bild).

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mysocial
“LinkedIn för Influencers” expanderar till Tyskland och Italien