Keymetrics

Nytt AI-verktyg märker av när konsumenten blir trött på reklam

Adobe har utvecklat fem nya AI-verktyg som ska göra livet lättare för marknadsförare. Ett av dem, Journey AI, kan förutspå när konsumenter är på väg att få nog av din reklam.

Med Journey AI (beta) ska marknadsförare kunna förutspå den bästa tidpunkten och kanalen för att gå ut med annonser. Verktyget innehåller även en så kallad ”fatigue score”, som kan användas för att se när potentiella kunder är på väg att tröttna på reklamen.

Customer AI hjälper företag att analysera all historisk och realtidsdata i företaget. Exempelvis kan ett företag som tillhandahåller en abonnemangstjänst på så sätt få reda på när en kund verkar vara på väg att säga upp sitt abonnemang, och då komma med ett specialerbjudande.

Marknadsförare som jobbar med B2B-kunder står inför alldeles egna utmaningar. Det kan vara svårt att se effekten av diverse marknadsföringsinsatser och få reda på hur långt kunden hunnit på sin ”köpresa”. Leads-AI (beta) utnyttjar beteendesignaler i realtid för att hjälpa företagen förutspå vem som mest sannolikt är på väg att bli ett ”varmt” kundlead.

Med Attribution AI är det lätt att få insikt i kundresan. Genom att se på traditionell reklam, e-postmarknadsföring och sociala medier kan verktyget hjälpa till att ”väga” hur viktig varje enskild ”touch point” – såväl fysisk som digital – är, för att sedan kunna föreslå budgetoptimering, prioritering av kanaler osv. På så sätt kan företag försäkra sig om att deras annonskronor används där de gör som mest nytta. Verktyget använder sig av artificiell intelligens och automatiserar på så sätt det som tidigare var tidskrävande manuellt analysarbete.

Företag använder stora resurser till att skapa snyggt och engagerande innehåll till sina digitala plattformar. Därför är de så klart intresserade av att innehållet levererar resultat. Content & Commerce AI (beta) använder artificiell intelligens och maskininlärning för att analysera hur innehållet presterar, samtidigt som förslag ges på hur det kan förbättras. Verktygen kan även användas till att göra automatiserade produktrekommendationer på webbutiker baserat på kunders preferenser och online-beteende.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Förbättrad kundservice och resultat – därför ska du satsa på omnichannel