Keymetrics

Representanter från branschen samlas för att förstå mätningar över flera medier

Nu ska representanter från en del av mediebranschen samarbeta för att förstå och efter det utveckla standarder och riktlinjer för medieköp i Sverige.

Målet är att underlätta för annonsörer att planera och utvärdera marknadsinvesteringar samt att ge mediebyråer och mediehus bättre förutsättningar för sitt arbete. Projektet sker inom ramen för ett initiativ som kallas för Cross Media Measurement.

Enligt gruppen saknas det idag enhetlighet för definition av medievalutor, vilket de anser gör det svårt att jämföra olika kanaler och format med varandra.

Tv-branschen i Sverige har alltid arbetat hårt för att leverera enhetlig valuta för annonsköp i tv, för att köpare och säljare ska ha gemensamma siffror att luta sig mot. Genom att vi nu arbetar fram en standard för alla medieslag kan vi bidra till att det blir ännu tydligare och bättre, för alla parter. Vi ser fram emot att skapa en enhetlig standard i Sverige, säger Malin Häger, TV4.

Resultatet av gruppens aktiviteter ska presenteras någon gång under 2021.

Gruppen:

Pirjo Svedberg, MMS
Fredrik Hallberg, Polarsken Consulting
Tobias Lindberg, TU
Peter Mackhé, Sveriges Annonsörer
Sofie Westerberg, Scream Mediabyrå
Christoffer Rönnblad, McDonald’s
Per Carleö, Volvo Cars
William Sävblom, ICA
Karl-Oskar Tjernström, Samsung
Michael Grimborg, Synsam
Kristoffer Stenqvist, KRY
Yvonne Pernodd, Kantar Sifo
Mats Rönne, Outdoor Impact
Charlotte Thür, IAB
Daniel Eriksson, Sveriges Mediebyråer
Jochum Forsell, Hear Mediabyrå
Neil Eddleston, JCDecaux
Mikael Ekelöf, TV4

Kommentarer till initiativet:

  • Det är endast ett mätbolag (Kantar Sifo) som deltar i att ta fram en mätstandard.
  • Gruppen saknar digitala aktörer som Google, Facebook, Twitch och alla andra.
  • Det blir en utmaning att innovera en standard då gruppen saknar teknisk mäterfarenhet.
  • TV4 redovisar räckvidd som summan av webbtrafik från två helt olika tjänster på ökända Ocast. Hoppas denna metod inte blir del av standarden.

Fler initiativ för att hantera mätningar över flera medier:

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här mycket spenderar den största annonsören på Instagram