Keymetrics

Chrome blockerar tunga annonser

En av de absolut mest populära webbläsarna är Chrome från Google. För att fortsätta vara populär tar Google proaktiva steg i att göra surfupplevelsen bättre för användarna, ofta till bekostnad av kommersiella intressen.

Nu är det tunga annonser som blockers. Med ”tunga” menar Google sådana annonser som tar upp alldeles för mycket resurser för att laddas och därmed kan sluka både batteri och uppkoppling.

Om en annons tar upp 4MB av nätverksdata, 15 sekunders CPU-användning inom en 30-sekunders period eller 60 sekunder av totala tiden blockerar Chrome annonsen.

Tips: Om du vill börja blockera dessa annonser redan på en gång utan att vänta en uppdatering skriver du bara ”chrome://flags/#enable-heavy-ad-intervention” i adressfältet i Chrome och väljer ”enabled” bredvid ”Heavy Ad Intervention”.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Från videokonferenser till en avatar – är det nu VR-världarna får sin revansch?