Keymetrics

”Fler använder datorer istället för mobiltelefonen” för att handla på nätet

De senaste åren har det funnits en tydlig trend inom e-handeln med att köp från mobiltelefoner stått för en allt större andel av köpen, men sedan Coronavirusets börjat spridas har utvecklingen dock vänt och börjat gå åt motsatt håll med en allt större andel köp från datorer.

I början av året genomfördes majoriteten av vardagsinköpen av mat och dryck på nätet från mobiltelefoner, men under den senaste månaden har mönstret förändrats radikalt. Numera genomförs istället de flesta köpen från datorer. Även inom varukategorier som normalt sett har en väldigt hög andel köp från mobiltelefoner, som mode och barnprodukter, så ökar köpen från datorer, även om fler än tre av fyra köp fortfarande görs från mobiltelefonen inom de varukategorierna.

Det är ett tydligt trendbrott inom e-handeln att andelen köp från datorer har ökat under senaste veckorna. Särskilt tydligt är det bland vardagsinköp, där majoriteten av köpen genomfördes från mobiltelefoner så sent som för ett par veckor sedan. Att det blivit såhär kan troligtvis hitta sin förklaring i att de som vanligtvis inte handlar lika mycket på nätet har börjat handla mer, och är mer trygga med att använda datorn. En ytterligare förklaring kan vara att många av de som brukar sköta vardagsbestyr och köpa mat på mobilen på väg hem från jobbet, numera arbetar hemifrån, säger Viveka Söderbäck.

Allt fler svenskar “blippar” med smarta klockor och mobiltelefoner istället för det fysiska plastkortet

Färsk statistik från Klarna visar att kontaktlösa betalningar blir allt mer populära bland de tvåhundratusen konsumenter som idag använder Klarnakortet. Andelen kontaktlösa betalningar med Klarnakortet har ökat kraftigt under de senaste veckorna och det blir allt vanligare att använda mobiltelefonen eller smarta klockor för att “blippa” i kortterminalerna, istället för det fysiska plastkortet. Det är en trend som Klarna har sett över en längre tid, men hygienmedvetenheten givet Coronavirusets spridning verkar ha accelererat utvecklingen ytterligare.

Varukategorier som tar en allt större andel av plånboken (åldersgrupper)

18-35: Hem & trädgård, Barnprodukter, Underhållning

36-55: Hem & trädgård, Barnprodukter, Elektronik
56+: Mat & dryck, Hem & trädgård, Hälsa & Skönhet
Varukategorier som tar en större andel av plånboken (kön)

Män: Hem & trädgård, Mat & dryck, Barnprodukter

Kvinnor: Hem & trädgård, Mat & dryck, Barnprodukter

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fotograf: Fredrik Stål
“Det är inte längre en konkurrensfördel att skapa innehåll”