Keymetrics

Självutnämnda experter haglar på LinkedIn

Journalistpriser

Sunny och Benedict diskuterar nyupptäckta experter, livsvetare och underbara tyckare i dessa tider av social distans, isolering och oro.

Sunny: Har du hängt på LinkedIn senaste tiden?

Benedict: Såklart, tillsammans med alla andra som vill få inspiration och hitta ett nytt jobb.

Sunny: Är det inte komiskt hur många självutnämnda experter som dyker upp när saker ställs på sin spets.

Benedict: Ja, mitt flöde rinner över av alla åsikter om hur man ska tänka, vara och hantera sin business. App-utvecklare som helt plötsligt är livsstilscoacher, marknadsförare som blir experter i politik och så VD:arna som såklart är bäst på allt – även hur man hanterar isolering och virus.

Sunny: På gott och ont ger sociala medier ,som LinkedIn, alla en röst. Så skönt att man kan klicka på Unfollow när en självutnämnd expert hyllar sig själv och tar tillfället i akt att sno rampljuset från de som faktiskt kan det här.

Benedict: Ja, tänk att en så enkel funktion som Unfollow kan göra flödet så där mysigt igen. Jag vill ju läsa om  yrkesfrågor på LinkedIn. Om jag vill läsa om krisen går jag till andra tjänster. Alla tjänster har sin roll och LinkedIn är ju inte stället att vara fejkexpert på, speciellt inom ett så här allvarligt ämne.

Sunny: På tal om crazy people, har du sett Tiger King på Netflix?

Benedict: Ja, fy fan!

Även Sven Melander tycker till om fenomenet i detta klipp:

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg: Hur många journalistpriser finns det egentligen?