Keymetrics

Nödvändiga inköp blir digitala och ökar med 200 procent

Salesforce har släppt nya siffror från sitt index, för konsumenthandel för första kvartalet 2020 – Salesforce Shopping Index. Resultatet visar hur köpvanor ändras globalt och för enskilda länder och regioner till följd av COVID-19-pandemin och begränsad personlig rörlighet.

Initiala data tyder på att världen fortfarande endast är i början av övergången mot ett nytt normalläge och där förväntningarna bör vara att andelen köp online fortsätter öka.

Vi kommer se en fortsatt ökning av digital handel i takt med att människor söker sig online för att tillgodose sin efterfrågan. Den digitala handelns uppsving i trafik och försäljning kommer dock sannolikt inte kunna täcka upp för den signifikanta nedgång som butikshandeln nu upplever, säger Lars Groenkjaer, retailexpert på Salesforce.

E-handelns efterfrågan ökar när besöken till butikerna upphör: intäkterna till e-handeln ökade med i genomsnitt 20% under Q1 2020 mot 12% 2019. I Norden var ökningen större än flera länder, 27% mot exempelvis Tysklands 14%. Trafiken till e-handeln ökade globalt med 16% och e-handelskonsumenterna spenderade i genomsnitt 4% mer vid sina besök under Q1 2020. I Norden steg det genomsnittliga e-handelsköpet cirka 200 kronor, från 1700 kr Q1 2019 till 1900 kr Q1 2020.

Nödvändiga varuköp blir digitala: olika krav på isolering hemma skapade en spik i digital efterfrågan för varor som mat och egenvårdsprodukter. Globala riktlinjer att stanna hemma gjorde att digitala inköp av sådana varor ökade med 200% perioden 10–20 mars och nivån fortsatte sedan vara förhöjd resten av kvartalet.

Hämta-i-butik visar samband med ökad intäkt: E-handelssajter som erbjuder hämta-i-butik ökade sina digitala intäkter med 27% under kvartalet, jämfört med 13% för de som inte erbjöd detta. 10–20 mars ökade intäkterna för E-handelssajter som erbjuder hämta-i-butik med 92%. Sajter utan detta erbjudande ökade endast med 19% under denna period.

AI fortsätter skapa värde: av de konsumenter som köpte en vara rekommenderad via AI-baserade produktrekommendationer ökade ordervärdet med 26%.

Inredning, träningskläder, lek och spel ökade kraftigt: Även on-line-köpen av icke-nödvändiga varor ökade globalt under Q1 2020. De digitala intäkterna för hem och inredning ökade med 51%, träningskläder med 31% och lek och spel med 34%, jämfört med samma period 2019.

Konsumenter i USA skiftar tid på dygnet för köp: Digitala avtryck på e-handelssajterna visar att konsumenter i USA lägger mindre kvällstid på att leta och lägga sina köp. Normalt är köpruschen vid 19-tiden, men mitt under pandemin skedde istället de flesta besöken och köpen vid 9-tiden på morgonen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Pixabay
Här är gratistjänsterna som är bättre än TT Stockfoto