Keymetrics

Marknadschefen: “Jag provocerar hellre än går obemärkt förbi”

Klarna har gjort en imponerande varumärkesresa de senaste åren. I ett avsnitt av podden Digital Marknadsföring med Tony Hammarlund ger Christian Cabau som är marknadschef på Klarna i Sverige en inblick i resan och delar sina lärdomar.

Företagets varumärkesresa med konceptet Smoooth startade 2016. Ett koncept som tagit företaget från en fisk på en rutchkana till att få in Snoop Dogg som ambassadör, rådgivare och delägare.

Delade ledningsgruppen

Kampanjen med Snoop Dogg fick stort genomslag och blev omskriven i all typ av press världen över. Men det var inte alls självklart att kampanjen skulle bli av.

Christian berättar om att när beslutet om kampanjen skulle tas på ledningsnivå så delades ledningsgruppen i två läger. En omröstning där den avgörande rösten föll på Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

Som lyckligtvis röstade kampanjen som sen kom att bli en stor succé och en kampanj som satt Klarna på kartan.

Lärdomar från varumärkesresan

Christian delar även en rad insikter och lärdomar från varumärkesarbetet. Bland annat hur viktigt det är att hela tiden utmana sig själv. För han vet att om han inte har lite ont i magen när han gör en kampanj så har han varit alldeles för försiktig, och då får det ingen effekt.

Det är de där gångerna då jag är lite orolig för jobbet och att få ett samtal från Sebastian om att lämna in passerkortet, då har vi chansen att göra något riktigt spännande, säger Christian Cabau. För jag provocerar hellre än går obemärkt förbi.

Christian 3 främsta råd till företag och varumärken

När Christian i podden får frågan om vilka hans främsta lärdomar och insikter är som han kan dela med andra företag och varumärken så lyfter han fram följande tre råd:

  • Att verkligen vara sanna mot varumärkets DNA
  • Snäva åt och fokusera och säg en sak riktigt bra
  • Använd känslor och berör människor på riktigt

Lyssna på hela avsnittet för att få höra mer om Klarnas varumärkesresa. Christian delar dessutom med sig om bland annat hur man har växt marknadsorganisationen från 25 till 130 marknadsförare och vad han tittar på när han rekryterar marknadsförare.

Mer information om avsnittet samt länkar och tidsstämplar finns på tonyhammarlund.io. Avsnittet finns ute på alla poddplattformar och länkar finns här nedan. Det går även att spela avsnittet direkt i webbläsaren med ljudspelaren.

Apple Podcasts [https://apple.co/2sGoVNM]
Spotify [https://spoti.fi/2MlIiF7]
Acast [http://bit.ly/2CzXqdx]

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Allt fler streamingabonnemang i svenska hushåll och stark tillväxt att vänta