Keymetrics

”Kände att vi måste göra något annorlunda för att sticka ut”

Happy Pancake
Bild: Happy Pancake. Kampanj 2020

Här berättar Maria Gester, som är marknadschef på dejtingsajten Happy Pancake, om hennes vågade kampanj som med humor lyfter fram hur du dejtar säkert på nätet.


Maria Gester, marknadschef, Happy Pancake

Hur länge har du varit på Happy Pancake och vad gör du där?

Jag har varit på HappyPancake sedan i mars 2019. Jobbar som marknadschef med ansvar över all marknadsföring i Sverige, Finland och Holland.

Jag jobbar hands-on med all strategi, taktik, aktivitet, optimering och analys. Idéer bollas med hela Happy-teamet för jag tycker det är viktigt att få input och feedback från personalen som jobbar med support, de som kodar, VD och personalen i de andra länderna som känner de målgrupperna bäst. Det är viktigt att veta vad jag måste göra olika för alla marknader innan jag pushar ut en kampanj. Ibland är texterna olika och ibland kanske bildvalet inte är samma.

Blev det en stor förändring vad det gäller dejting på nätet när Covid-19 dök upp?

Det vi märkte av ganska tydligt är ökningen av aktivitet i tjänsten, ökningen av registreringar och tiden användarna spenderar hos oss.

Hur resonerade du när du tog fram kampanjen?

Jag kände att vi måste göra något annorlunda för att sticka ut gentemot våra konkurrenter nu när jag trollar med budget i och med situationen vi alla befinner oss i.

För mig och resten av gänget på Happy så var marknadsföringen oerhört viktig att hålla igång i det här läget. Min tanke från början var att använda humor och att använda en av våra USP:ar som är just ”dejta säkert”, eftersom vi granskar alla bilder och texter manuellt, och det passar ju in så här i virustider när man socialt distanserar sig.

Så jag bollade med resten av Happy-teamet och idéen med gasmasker började ta fart. Jag visste att det antingen kunde gå riktigt dåligt om folk skulle tycka att det var fel att använda den typen av humor när vi är i en kris, men jag bestämde mig för att köra och se vad som händer.

Men det var viktigt för mig att budskapet fortfarande var bra och inte skulle kränka så jag valde att vara lite humoristisk i bildform med ett seriöst budskap.

Hur lyckad blev kampanjen? 

Kampanjen körs fortfarande och från start i början på mars till dags dato så är ökningen med konverteringar i Sverige 250% och minskningen i CPA 34% jämfört med föregående period som är vår starkaste statistiskt sett om man tittar från många år tillbaka.

I Finland är ökningen 54% och minskning av CPA 18%.
Holland har ökat konverteringar med 30% och CPA minskat med 5%

Vi har fått väldigt bra feedback på kampanjen i alla länder så det är kul!

Planerar ni fler kampanjer? Vilken vinkel tänker du då ta?

Jag håller på att ta fram kommande kampanjer, men just nu fokuserar jag på att försöka se vad som händer framöver så jag försöker ligga i linje med hur allt utvecklas med covid-19.

Normalt sett så ligger jag 3 steg framåt, men som läget är idag så tar jag det lite som det kommer för att vara relevant i det som händer i de olika länderna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mobila plånböcker kommer att ta över onlinebetalningarna om tre år