Keymetrics

IDkollen ökar takten – tar in 3 miljoner kronor

Shopping i mobilen tar fart

IDkollen har byggt en SaaS-plattform som möjliggör för e-handlare och detaljhandelsföretag att identifiera sina kunder via telefonsamtal, chatt eller webbformulär med hjälp av BankID. Nu ökar bolaget takten och tar in 3 miljoner kronor.

Uppstår behov att skicka ut personuppgifter eller sekretessbelagd information till kunderna kan företaget smidigt göra detta via ’Säkert Meddelande’ där kunden verifierar sig med BankID för att ta del av den sekretessbelagda informationen.

De flesta handlarna, oavsett om de driver sin affär online eller offline vill kunna leverera en riktigt bra och trygg kundupplevelse, något som även den moderna konsumenten förväntar sig. Företagen vill gärna leva upp till dagens GDPR-krav för att säkerställa vem de kommunicerar med, men dom flesta saknar helt verktygen för att verifiera sina kunders identitet. Vi har inspirerats av betalbolag som Klarna att leverera en användarvänlig och prisvärd lösning på ett komplext problem, något som storbankerna har spenderat miljontals kronor för att uppnå, säger Peter Hjort, vd på IDkollen.

Bakom IDkollen står entreprenörerna Carl Aurell, Raul Blanco och Peter Hjort som initialt erbjöd en konsumentinriktad app, vilken möjliggjorde för privatpersoner att legitimera varandra innan exempelvis en affär på Blocket 3 . I samband med tillämpningen av GDPR, fick IDkollen en stor efterfrågan från företag varpå bolaget byggde embryot till det som idag är företagets plattform.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
”Långsam förädling av data drabbar företagens AI-satsningar”