Keymetrics

Breakit väljer Stripe för sina prenumerationsbetalningar

Från att vara helt öppen och ”gratis”, alltså annonsfinansierad, utvecklar Breakit sina intäktsflöden med prenumererat innehåll och öppnar för mer djuplodande och kvalificerad journalistik.

I oktober 2019 började nyhetssajten Breakit erbjuda sina läsare att prenumerera på mer djupgående material. Efter ett halvår har 740 prenumeranter nappat.

Det kan ju tyckas som rätt få”, säger Olle Aronsson, medgrundare, delägare och ansvarig utgivare. Men vi ser det prenumererade premiummaterialet som ett komplement. Våra intäkter kommer i huvudsak från annonsering och alla de events vi genomför. Men prenumerationerna finansierar vår ambition att göra mer kvalificerat material.

Även om läsarna tar del av materialet utan inloggning kan Breakit ändå urskilja olika kundgrupper bland sina besökare. Bland läsarna finns många som inte är villiga att betala för en prenumeration. Några av dem läser sällan, några läser ofta. De använder materialet på olika sätt. Och så finns det en grupp läsare som betalar gärna för innehåll som mer utförligt förklarar varför något händer.

Breakits sajt har därför anpassats för att hantera regelbundna prenumerationer med Stripe och verktyget Billing.

Det är helt uppenbart att mediebranschen utvecklar en mängd nya kanaler för sina intäktsflöden”, säger Stripes nordenchef Erik Olofsson. ”Vi tar fram nya lösningar och verktyg för inte minst mediebranschen, i takt med förändrade konsumtionsmönster och teknisk utveckling.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tidningarna på nätet kommer aldrig att återhämta sig