Keymetrics

Bara Apple lyckas sälja samma mobil 2 gånger

Iphone SE

En av världens bästa marknadsförare är utan tvekan Apple. Det bevisar jätten återigen med lanseringen av Apple iPhone SE 2020. Att ta en tidigare mobil, paketera om den och sen sälja av dem som något helt ny – vem skulle ens våga?

Jag har själv sneglat på att byta ut min iPhone SE (gamla versionen) till en ny mobil. I princip har jag svurit mig fri från att återigen köpa en Apple-mobil men när jag fick höra att de ska lansera en ny iPhone SE blev jag ändå intresserad. Med spänning väntade jag på att få höra vilka funktioner och egenskaper den nya iPhone SE skulle ha.

Svaret är att iPhone SE är en iPhone 8, fast med bättre chip.

Så ta en iPhone 8 och släng in Apple A13 Bionic chip så har du en iPhone SE. Och visst är det smart av Apple att ta av existerande lager och marknadsföra samma mobil som helt ny.

Apple iPhone SE 2020 hyllas av av tech-geaks runt om i världen för att vara en riktigt bra mobil som är snabb, står emot vatten (IP67), har en bra storlek och helt okej kamera – precis så som iPhone 8.

Även priset är densamma för båda mobilerna. En sprillans ny iPhone SE kostar 5 490 kronor och en den äldre iPhone 8 kostar idag 5 490 kronor.

Suget efter nya Iphone SE är skyhöga, enligt analytikerna som hyllar Apples lansering. Här har vi alla något att lära. Det krävs inte alltid något helt nytt för att vara relevant. Paketera om, lyft fram funktionerna som alla gillar, lägg på cool musik, poppa till färgerna och voila – en helt ny produkt.

För visst får Apple mobilen att se riktigt cool ut, även om den egentligen är 3 år gammal.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg: Hur många journalistpriser finns det egentligen?