Keymetrics

Adverty får Gold Standard av IAB efter revision

Adverty har nyligen tilldelats IAB Sveriges Gold Standard certifikat. Utmärkelsen är en kvalitetsstämpel från IAB Sverige som validerar bolagets teknik och möjlighet att exponera varumärken inom säkra ramar och miljöer inuti appar och spel.

För att erhålla Gold Standard från IAB Sverige måste bolag gå igenom några steg. Ett av dessa är att genomföra en revision med Kantar Media Audit, som vi skrivit om tidigare.

”Stämmer bra det. Alla bolag som certifieras för IAB Gold Standard Sweden har en audit med Kantar”, svarar Niklas Bakos som är vd på Adverty till Dagens Analys.

Så här mycket kostar det att få en revision:

  • 69 500 till 15 500 kronor per år för utgivare
  • 17 500 till 9 500 kronor per år för byråer inom Adtech/Martech
  • 9 500 kronor per år för Influencer-nätverk & agenturer
  • Gratis för annonsörer och byråer

Att det är just Kantar Media Audit som genomför revisionerna kommer från att IAB Sverige har starka band till bolaget. IAB Sveriges VD var nämligen anställd där tidigare. Hon kommenterar certifieringen av Adverty:

”Vi är stolta över att Adverty valt att genomföra sin certifiering enligt Gold Standard. Flera bolag har registrerat sig men Adverty blir första adtech-bolaget som genomfört revisionen för detta branschgemensamma åtagande i Sverige.”

Gold Standard för Sverige lanserades av IAB Sverige i november 2019 och Adverty är första adtech-bolaget att bli godkända.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Rapporten ”2020 Digital Trends in Europe” från Adobe