Keymetrics

SMIF väljer ny styrelse och ny ordförande

Igår (torsdag 26 / 3 2020) valde Svenska Marknadsundersökningsföretag (SMIF) ny styrelse. Till ordförande valdes Per Hörnsten, partner och seniorkonsult på Demoskop, och till nya styrelseledamöter valdes Tobias Sjöqvist, VD på Odyssey, och Emelie Löfdahl, produktdirektör på Tobii. Per Davidsson, grundare och ägare av Xtreme Insight, har ett år kvar av sin mandatperiod i styrelsen.

Per Hörnsten har varit ordförande i föreningen vid två tidigare tillfällen, och har sedan SMIFs höstmöte den 5/11 varit tillförordnad ordförande då tidigare ordförande Karin Nelsson (tidigare Inizio, numera Demoskop) klev av.
”Det är med stor ödmjukhet jag accepterar ordförandeposten för tredje gången. Förändringstakten i vår bransch är hög och då är det extra viktigt att vi har en stark branschförening som bejakar utvecklingen samtidigt som vi arbetar med etik- och kvalitetsfrågor för att säkerställa branschens fortsatta trovärdighet.” säger Per Hörnsten.

Tobias Sjöqvist och Emelie Löfdahl arbetar båda i företag som ligger långt fram i utvecklingen av ny teknik och driver digitalisering, och ser fram emot att få arbeta med SMIFs utveckling in i framtiden.
”Undersökningsbranschen står inför stora utmaningar där förmågan att utnyttja kraften i digitala lösningar är avgörande. Vi vill därför bidra till att lyfta såväl organisationen, som hjälpa våra branschkollegor att snabbare anamma digitala teknologier och metoder” säger Tobias Sjöqvist, VD på Odyssey.

Emelie Löfdahl fortsätter: ”SMIF är en spännande organisation som har funnits i många år. Att se till att vi nu tar organisationen in i framtiden genom att lyhört följa den tekniska utvecklingen är absolut avgörande för att såväl SMIF som branschen i helhet ska fortsätta vara livskraftig och relevant.”

SMIF vill även passa på att tacka Richard Ström, ansvarig för Cints svenska och danska verksamhet, samt Karin Nelsson, VD på Demoskop, som nu lämnar styrelsen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny rapport om hur pandemin påverkar influencer marketing