Keymetrics

AudienceProject blir officiell mätleverantör för finska MediaMetrics – Comscore petad

Officiella mätningarna för webb och appar i Finland administreras av MediaMetrics som nyligen valt danska AudienceProject som mätleverantör. Samtidigt ersätts Comscore som hade uppdraget.

MediaMetrics står bakom branschorganisationen FIAM – Finnish Internet Audience Measurement – som presenterar mätningarna och bestämmer standarden.

I Sverige hade vi tidigare KIA-index som motsvarighet till FIAM men Sveriges Annonsörer som ansvarade för den standarden sålde av verksamheten till Kantar Sifo. Numera har vi ingen officiell standard i Sverige och vi verkar inte få någon ny mätstandard inom den närmaste framtiden. 

AudienceProject kommer att under upppdraget mäta sidvisningar och demografi för de 300-400 största webbplatserna och apparna i Finland, vilka inkluderar Alma Media, MTV, Sanoma Media Finland, Yle och de största publicisterna.

AudienceProject has a proven track record with measuring audiences for both advertisers, agencies and publishers in the Nordics. This combined with their advanced technology and methodology made us confident that AudienceProject was the right measurement partner to replace Comscore in delivering transparency on the audience composition of the Finnish websites and apps, förklarar Lisa Lundström som är Managing Director på Media Metrics Finland, i ett pressmeddelande.

Henrik Lauritzen, CEO at AudienceProject tillägger:

We are very happy to be the official measurement partner for the publishers in Finland and we look forward to partnering with Media Metrics Finland to deliver measurement data that can help fuel growth for the Finnish media.

De första siffrorna kommer att börja levereras i maj månad.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Alla nominerade till Stora Kommunikationspriset 2020