Keymetrics

Vet du inte hur AI fungerar? Studie visar att du inte är ensam

Majoriteten av alla marknadsförare förstår inte vad AI är, och många anser att det är ett buzzword som används alldeles för ofta.

En ny studie av Vitreous World and Phrasee har undersökt hur marknadsförare världen över förstår AI och hur de implementerar det i sitt arbete.

Resultaten visar att marknadsförare har svårt att förstå hur AI fungerar. Hela 67 procent uppger att de inte vet hur de ska implementera AI för att få en mer effektiv verksamhet.

Vidare säger 70 procent av marknadsförare att de inte använder AI i nuläget, och åtta procent vet inte om de gör det.

Och visst är det inte lätt att hänga med i svängarna när det kommer till avancerade datamodeller och människoliknande tänkande hos maskiner.

Enligt Wikipedia är AI följande:

Artificial intelligence, även machine intelligence) är förmågan hos datorprogram och robotar att efterlikna människors och andra djurs naturliga intelligens, främst kognitiva funktioner såsom förmåga att lära sig saker av tidigare erfarenheter, förstå naturligt språk, lösa problem, planera en sekvens av handlingar och att generalisera.

Och mellan dig och mig är AI:

En maskin som kan hantera en himla massa mer information än du och jag klarar av. Tänk att du har en supersmart kollega i rummet som kan processa allt det där som du helst vill slippa och ge dig rekommendationer som du kan fatta beslut på. Vilken dröm!

Och visst är AI en onödigt komplicerad grej att ens prata om på ett jobb där man knappt fattat hur den egna hemsidan fungerar. Men i framtiden när du kan hyra in AI, som vilken annan konsult som helst, kommer du att glädjas åt din nya arbetskamrat. Och den framtiden är runt hörnet.

För bolag som vill effektivisera sin verksamhet, och det vill ju alla, är AI en oundviklig utveckling. Varför ha flera personer sitta och göra något en hel dag när en AI-kollega klarar av det på 2 minuter. Så istället för att se AI som ett konstigt buzzword borde vi alla lära oss mer, för att vara steget före utvecklingen.

Vi har redan skrivit hundratals artiklar i ämnet så om du vill lära dig mer om AI behöver du bara klicka här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Ny rapport om hur pandemin påverkar influencer marketing