Keymetrics

Varför används inte smarta högtalare för marknadsföring?

Försäljningen av smarta högtalare har stadigt ökat, och idag finns över 200 miljoner enheter i hem världen över, men trots det har ingen börjat nyttja denna kanal för marknadsföring.

De första smarta högtalarna började dyka upp på marknaden 2014, det vill säga för sex år sedan. Trots att frågor kring integritet och säkerhet lyfts har försäljningen ökat år från år. Bara i USA ökade antalet smarta högtalare från december 2017 (67 miljoner) till december 2019 (157 miljoner) med 135 procent. Amazon själva har sålt över 100 miljoner av sin Echo-serie, och hade under Q4 2019 närmare 30 % av marknaden. Tillsammans med Google på ca 25% marknadsandel kontrollerar de båda mer än hälften av den globala marknaden. Båda företagen är kända för att arbeta strategiskt med sin marknadsföring, och nyttjar alla tillgängliga kanaler för att nå ut med sina och sina samarbetspartners budskap. Men trots allt detta så lyser reklamen i de smarta högtalarna med sin frånvaro.

Vi ser studier som pekar på att sökningar och handel via röststyrning ökar, i synnerhet i USA där kopplingen till Amazons etablerade e-handelsplattform gör det sömlöst och enkelt att handla. Men vi ser inga rapporter om hur många som faktiskt handlar via röststyrning, hur beteendet kring användningen av smarta högtalare ser ut eller hur användningen av olika skills (appar för smarta enheter) ser ut. Det gör det svårt att bedöma det potentiella värdet av marknadsföring i dessa kanaler, och kanske är dessa hemliga siffror anledningen till att vi fortfarande inte sett någon reklam där.

Självklart ser väl ingen fram emot att plötsligt få reklamavbrott på ett par minuter i stil med tv- och radioreklamen. Men det finns en hel del spännande tankar och idéer som konsumenterna sannolikt skulle se som tips snarare än reklam:
1. Återkommande köp – Om du genomfört köp av vissa varor från en plats (exempelvis Amazon) kan din högtalare påpeka om du glömt något som du brukar handla, eller ge rekommendationer på produkter som brukar köpas med viss periodicitet (exempelvis tvål, tandkräm etc.). Det blir som en smart shoppinglista som ger förslag när du ändå lägger till saker.
2. Bokningar/rekommendationer på årsdagar etc. – Många har sin kalender kopplad till sin smarta enhet för att kunna få reda på dagens händelser. Varför då inte notera bemärkelsedagar och rekommendera köp av presenter, bokning av restaurang med mera. Att dels bli påmind om viktiga datum, och samtidigt få tips på presenter och aktiviteter är sannolikt något som många skulle vara tacksamma för.
3. Rekommendationer kopplat till din användning – Baserat på vad du idag använder din smarta högtalare till kan du få rekommendationer kopplat till detta. Om du exempelvis styr din belysning via rösten, kan du få tips om en bra och billig elleverantör.
4. Andra användare har även… – Många använder sina smarta högtalare för att styra många olika saker i sina hem. Du kan därför få tips på vad andra användare gjort, som kan göra även ditt liv enklare. Det kan vara såväl produkter som tips på nya skills till din smarta högtalare.

Det borde med andra ord finnas massor av spännande möjligheter för såväl tillverkare som samarbetspartners för att nyttja denna helt oanvända marknadsföringskanal. Frågan är varför ingen kommit igång med det ännu.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Så här påverkas annonsinvesteringarna