Keymetrics

Trustpilot vill öka transparensen

Trustpilot lanserar Transparent Inviting. Ett initiativet som gör det möjligt för vem som helst att få detaljerad information om hur företag får sina omdömen.

Transparent Inviting redovisar öppet huruvida omdömen är organiska eller per inbjudan samt till vilken grad företag besvarar omdömen via Trustpilot.com.

Som en oberoende plattform för både företag och konsumenter är Trustpilots integritet av största vikt. Det är därför vi nu som den första omdömesplattformen introducerar Transparent Inviting. Initiativet är en del av vår målsättningen att skapa mer öppenhet och transparens på plattformen, samt för onlineomdömen i stort, säger Peter Mühlmann, Trustpilots grundare och vd.

Vem som helst kan när som helst lämna ett omdöme om ett företag på Trustpilot, och företag har inte möjlighet att förhandsgranska eller ändra omdömen. Varje företag kan i sin tur använda Trustpilot för att bjuda in sina kunder till att skriva omdömen och de kan besvara omdömen utan att det kostar något. Det finns möjlighet att köpa tilläggstjänster för att automatisera sina omdömesinbjudningar och samla insikter.

Transparent Inviting redovisar öppet följande:

● Huruvida ett företags omdömen har lämnats efter inbjudan från företaget eller på kundens egna initiativ (så kallade organiska omdömen).
● Fördelningen mellan organiska och inbjudna omdömen och hur detta påverkar företagets TrustScore, det sammantagna betyget baserat på omdömen.
● Fördelningen av stjärnor baserat per omdömeskälla, organiska eller inbjudna.
● Antal omdömen som ett företag har fått under de senaste 12 månaderna.
● Om ett företag besvarar alla, några eller inga av sina kundomdömen.
● Annan intressant information, såsom när ett företag fick sina senaste omdömen och när företaget först registrerade sin profil på Trustpilot.
● Om ett företag använder sig av Trustpilots gratis- eller betaltjänster.
● Huruvida ett företag använder sig av incitament för att uppmuntra sina kunder till att lämna omdömen eller inte.

Informationen via initiativet “Transparent Inviting” kommer att vara tillgänglig under sektionen “Aktiviteter” på varje företags offentliga profilsida via Trustpilot.com.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är medierna som visar fejksiffror på Ocast